Debat

Vognmænd: EU blåstempler unfair konkurrence med grønt lys til PostNord-støtte

Man bør privatisere PostNord og sende postbefordringspligten i udbud. Det vil både give penge i statskassen og forbedre konkurrencesituationen, skriver Erik Østergaard, der er formand for Danske Vognmænd.

Måske man også skulle skæve til store Tyskland, hvor der kun er en ganske begrænset postbefordringspligt, skriver Erik Østergaard.
Måske man også skulle skæve til store Tyskland, hvor der kun er en ganske begrænset postbefordringspligt, skriver Erik Østergaard.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Så kom endelig EU-Kommissionens godkendelse af endnu en portion statsstøttemidler til PostNord koncernen.

Et trecifret millionbeløb tilflyder nu konkurrenten til den private og selvhjulpne transportsektor. De skal dække Post Danmarks tilsyneladende enorme underskud ved at varetage postbefordringspligten for breve og pakker under 20 kg til især de fjerne afkroge af vores lille land.

Jeg må sige, at det ikke kommer som en overraskelse, at Kommissionen har fået bøjet argumenterne for at give støtte i en retning, der tilgodeser det statslige selskab på kroner og ører som ønsket.

Hensynet til andre lande, hvor tilsvarende støtteordninger kan være i spil som følge af postbefordringspligten i henhold til EU's egne regler har givetvis vejet tungt. Et andet resultat ville således kunne have dannet en præcedens, som Kommissionen tydeligvis ikke ønsker at brydes med.

Støtten til PostNord forvrider konkurrencen

At EU slår krøller på sin ellers meget håndfaste måde at håndtere konkurrencemæssige problemer på er tydeligt, når man betragter den kommentar, som den danske konkurrencekommissær fremkommer med i Kommissionens pressemeddelelse.

Man politisk bør vælge at privatisere PostNord, så koncernen mere frit kan udvikle forretningen

Erik Østergaard
Direktør, Danske Vognmænd

Nemlig at Post Danmark fortsat vil kunne "levere denne grundlæggende tjeneste i hele Danmark til ensartede priser for forbrugere og virksomheder uden at forvride konkurrencen unødigt."

Der er altså med andre ord reelt stadig tale om konkurrenceforvridning. Men hensynet til betjeningen af den meget omtalte 'Maren i Kæret', og den omstændighed at Post Danmark efter Kommissionens opfattelse ikke overkompenseres, ud fra et i øvrigt gennemsigtigt regnskabsgrundlag, har vejet tungere.

Vi er totalt uenige i argumentationen og mener, at man må kalde blåstemplingen af statsstøtten det, den er: En politisk afgørelse.

Statsfinansieret reklameomdeling?

Det er stadig særdeles relevant at stille spørgsmålstegn ved, om PostNord koncernens underskud primært kommer fra de opgaver, som staten har bedt PostNord løse som følge af postbefordringspligten.

Eller om underskuddet kommer fra andre forretningsområder, som PostNord selv har kastet sig over i konkurrence med vores medlemmer.

Jeg kan nævne i flæng; vinudbringning, tøjlevering, madudbringning, reklameomdeling og fragt herunder stykgods. Det sker på trods af, at der samtidig foregår en konkurrenceforvridning over for private virksomheder i transportmarkedet. Eksempelvis de som leverer pakker, og de som leverer stykgods.

Vi mener ikke, at det private, danske transporterhverv kan blive ved med at leve med, at skatteyderfinansierede omkostninger i brevforretningen anvendes til at finansiere Post Danmarks pakke- og stykgodsdistribution i direkte konkurrence med de private aktører.

Send postbefordringen i udbud

Vores grundsynspunkt er og har altid været, at man politisk bør vælge at privatisere PostNord, så koncernen mere frit kan udvikle forretningen og kaste sig ud på nye markeder, uden at skatteyderne skal tage risikoen.

Send postbefordringen i udbud blandt de private selskaber, der allerede i dag yder landsdækkende postservice

Erik Østergaard
Direktør, Danske Vognmænd

Det kunne fint kombineres med at sende postbefordringen i udbud blandt de private selskaber, der allerede i dag yder landsdækkende postservice i nøjagtig de samme egne og til de samme modtagere. Uden behov for offentlig støtte.

Når postbefordringspligten sendes i et udbud, vil den reelle meromkostning ved befordringspligten komme for sin dag. Og den tror vi er væsentligt mindre end de 225 millioner kroner årligt, som Kommissionen nu har godkendt fra finansåret 2020.

Det glæder os oprigtigt, at Radikale Venstres transportordfører Rasmus Helveg Petersen og Venstres Kristian Pihl Lorentzen peger i den retning, og vi ser frem til, at det bliver inddraget i de længe ventede postforhandlinger.

Måske man også skulle skæve til Tyskland, hvor der kun er en ganske begrænset postbefordringspligt. Resten er overladt til et frit marked, som fungerer ganske fint. Eller tage på studietur til Finland – et land med rigtig mange tyndt befolkede udkantsområder, hvor man politisk ligefrem har formået at afskaffe statstilskuddet til brevdistributionen for flere år siden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00