DSB-topchef: Vi har rustet os selv til fremtiden

INTERVIEW: DSB er efter massiv spareøvelse nu gearet til fremtidens udfordringer, lyder det fra administrerende direktør Jesper Lok. Han gør status over de første to år i direktørstolen og fortæller om ulemperne ved at drive offentlig virksomhed, samt gevinsterne ved mere udbud og billigere billetter.
Jesper Lok har stået i spidsen for DSB siden 1. maj 2012.
Jesper Lok har stået i spidsen for DSB siden 1. maj 2012.Foto: Stig Stasig
Hjalte T. H. Kragesteen

Hvis vi skal nå målsætningerne for den kollektive trafik, så er vi nødt til at sørge for, at priserne er bedre indrettet til at få nye kunder. Som det er i dag, er det meget, meget dyrt at være bruger i ny og næ.

Jesper Lok
Administrerende direktør, DSB
Fakta
Jesper Lok har siden 2012 været administrerende direktør i DSB og kom dengang fra en stilling som CEO i Svitzer.

Han har tidligere været ansat hos A.P. Møller-Mærsk i en lang årrække. Blandt andet som Line Manager for Maersk Line i Taiwan, senere som Country Manager for Maersk Line i Pakistan og sidenhen i Nigeria.

Han har ligeledes arbejdet for APM Group og som General Manager i Asia & Oceania i Japan.

Jesper Lok er uddannet fra Nova University i Tokyo, i Advanced Development Programme fra London Business School, IMD Business School, Harvard University, Kellogg School of Management og Colombia University.

Jesper Lok er født i 1968 i Glostrup og har sammen med sin kone fem børn.

Det er to år siden, at Jesper Lok satte sig i spidsen for en af landets mest omdiskuterede offentlige virksomheder. Dengang var DSB i dyb krise efter et voldsomt økonomisk kaos, der endte med udrensning i den øverste ledelse. Løsningen hed Jesper Lok, der er flasket op med værdier som grundighed og rettidig omhu i Danmarks største virksomhed A.P Møller - Mærsk.

Som øverste chef for DSB var økonomien en bunden opgave fra begyndelsen. Det helt store omdrejningspunkt de første to år har derfor været at føre spareplanen "Ét Sundt DSB" ud i livet, hvor selskabet har vendt et dundrende underskud til at levere sorte tal på bundlinjen.

Planen koster i sidste ende omkring 1000 medarbejdere jobbet, og der har også været markant kritik fra egne rækker om, at arbejdsglæden er faldet.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00