Debat

DI: Grønt lys til trafikinvesteringer

DEBAT: Investeringer i infrastruktur er en nødvendig del af ligningen for vækst og beskæftigelse. Derfor er det også afgørende, at der igen bliver givet grønt lyst til trafikale investeringer, skriver Michael Svane, branchedirektør i DI.

For erhvervslivet er det afgørende, at der løbende investeres i både vejnettet og den kollektive transport, skriver Michael Svane, branchedirektør for DI Transport. 
For erhvervslivet er det afgørende, at der løbende investeres i både vejnettet og den kollektive transport, skriver Michael Svane, branchedirektør for DI Transport. Foto: DI
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør for DI Transport

Det er afgørende for erhvervslivet, at trafikale investeringer har høj politisk prioritet. DI efterlyser derfor en klar melding om, hvornår der igen bliver givet grønt lys til nye trafikinvesteringer.

Michael Svane
Branchedirektør for DI Transport

Vi skal naturligvis være økonomisk ansvarlige og ikke bruge flere penge, end vi har. Samtidig skal vi være opmærksomme på, at det er dyrt for erhvervslivet og for samfundet, når vi spilder tiden i trafikken. Vi skal passe på, at vi ikke sparer os fattige.

Fakta
Transportdebatten inviterer løbende eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, om regeringens kommende besparelser på anlægs- og byggeprojekter er en god idé.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.
Send dit indlæg til [email protected] 

Vi skal også være opmærksomme på, at trafikale investeringer ofte har en meget lang planlægningshorisont. Hovedparten af de projekter, som gennemføres i disse år blev, besluttet for adskillige år siden. Og når vi i disse år undlader at træffe beslutninger om nye projekter, påvirker det ikke det aktuelle høje investeringsniveau, men derimod investeringsniveauet om 5-10 år.

Infrastruktur topper ønskesedlen
Mange virksomheder er frustrerede over de trafikale forhold, og at der pt. ikke bliver truffet beslutninger om projekter, der kan tackle påtrængende trafikale udfordringer. For erhvervslivet er det afgørende, at der løbende investeres i både vejnettet og den kollektive transport, så der er effektive og velfungerende transportmuligheder for både medarbejdere og varer.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Investeringer i både veje, baner og bedre busforbindelser har i en årrække stået meget højt på virksomhedernes ønskeseddel. I DI har vi hvert år siden 2010 gennemført Lokalt Erhvervsklima undersøgelsen. I de seks år, undersøgelsen har været gennemført, har infrastruktur hvert år toppet listen om områder, hvor virksomhederne mener, at der skal sættes ind.

Der er mange ønsker til investeringer i infrastrukturen. Der er også masser af gode projekter at tage fat på – projekter, der både har et højt samfundsøkonomisk afkast og stor erhvervsmæssig betydning.

En masterplan skal sikre forudsigelighed
Infrastruktur og tilgængelighed er vigtige faktorer, når virksomhederne beslutter, hvor forskellige aktiviteter skal lokaliseres. Derfor er det også vigtigt for virksomhederne at kende de fremtidige planer for udbygning af infrastrukturen.

I forbindelse med aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 blev Infrastrukturfonden etableret, og man fik dermed etableret et solidt økonomisk fundament for de kommende års trafikale investeringer. Der var samtidig tale om en bred politisk aftale, hvor alle folketingets partier undtagen Enhedslisten var enige om, hvilke projekter der skulle gennemføres frem mod 2020.

Trafikale investeringer har en lang tidshorisont, og derfor er det på tide, at man nu bliver enige om en masterplan for de trafikale investeringer i perioden 2021-2030. Det skal være en plan med bred politisk forankring, hvor en stor kreds af folketingets partier er enige om de fremtidige investeringer.

I flere af vores nabolande har man langsigtede planer for trafikale investeringer. Norge har en 10-årsplan, mens Sverige har en 12-årsplan. Den tyske transportplan gælder i 10-15 år. I Danmark har vi også brug for en ambitiøs masterplan for trafikale investeringer, og det skal være en plan, hvor man prioriterer de projekter, der skaber de bedste rammer for vækst i erhvervslivet.

Det er afgørende for erhvervslivet, at trafikale investeringer har høj politisk prioritet. DI efterlyser derfor en klar melding om, hvornår der igen bliver givet grønt lys til nye trafikinvesteringer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00