Debat

DI og Dansk Luftfart: Der er et overset klimaperspektiv i forslaget om nulmoms for flyselskaber

Forslaget om at fritage alle luftfartsselskaber for moms kan bane vejen for, at større operatører kan komme ind på det danske indenrigsmarked og på sigt løfte en vigtig samfundsopgave med klimavenlige elfly, skriver Karsten Lauritzen og Mathias Milling.

Momsen på indenrigsflyvninger kan holde operatører ude af markedet, som ellers på sigt vil kunne løfte en vigtig opgave med klimavenlige elfly, skriver Karsten Lauritzen og Mathias Milling.
Momsen på indenrigsflyvninger kan holde operatører ude af markedet, som ellers på sigt vil kunne løfte en vigtig opgave med klimavenlige elfly, skriver Karsten Lauritzen og Mathias Milling.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Mathias Milling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med et ønske om at give virksomheder ens forudsætninger for at bidrage til at binde vores land bedst muligt sammen har regeringen i forrige uge foreslået at fjerne momsen for operatører, der for eksempel kun flyver indenrigs.

Forslaget har dog ingen mærkbare effekter for de aktuelle aktører i branchen, men det gør ikke perspektiverne mindre relevante. Der er nemlig et spændende og hidtil underbelyst klimaperspektiv i forslaget.

Med flyet kan vi komme til morgenmøder i København fra Aalborg og Sønderborg eller omvendt uden at skulle op midt om natten. Vi kan optimere tidsforbruget på transport, fjerne noget trafik fra vejene og sikre, at erhvervslivet kan vækste i hele landet, fordi vi kan komme rundt og mødes med hinanden.

Luftfarten kan løse en mobilitetsopgave med en hurtighed, som ingen andre transportformer kan konkurrere med.

Karsten Lauritzen og Mathias Milling
Branchedirektør i DI Transport og sekretariatschef for Dansk Luftfart

Det er en samfundsopgave at sikre, at der transportmæssigt er kort afstand mellem land og by. På mange rejser kan tog, bus og bil være et fordelagtigt valg. Det giver frihed at kunne sætte sig ud i sin bil og køre, hvorhen man vil, når man vil. I tog og bus kan man til gengæld sidde og arbejde eller se en film, mens man bliver behageligt fragtet på tværs af landet.

Selvom Danmark ikke er et stort land, så er geografien nu engang sådan, at der faktisk er ret lang rejsetid fra mange af vores vigtige provinser til hovedstadsområdet. Her er en rejse med tog et halvdagsforetagende, og hvis man skal ud og hjem samme dag, så går der en hel arbejdsdag alene med transport.

Moms holder selskaber ude af indenrigsmarkedet

Derfor er det vigtigt, at vi har en veludbygget, stabil og konkurrencedygtig indenrigsflytrafik. Luftfarten kan nemlig løse en mobilitetsopgave med en hurtighed, som ingen andre transportformer kan konkurrere med.

Et godt eksempel er Danmarks travleste indenrigsrute fra Aalborg til København. Her rejser i snit 800.000 passagerer om året. Det kan være forretningsfolk, som med flyet kan nå et formiddagsmøde i København og samtidig være hjemme i Aalborg til at hente børn i børnehaven eller tage med ungerne til fodbold. Det kan man altså ikke med hverken tog, bus eller bil.

Læs også

I den sammenhæng er det sådan set rettidig omhu, at transportminister Thomas Danielsen (V) og skatteminister Jeppe Bruus (S) har foreslået at fritage alle luftfartsselskaber for moms; også på indenrigsflyvninger.

I dag er reglen sådan, at et luftfartsselskab er momsfritaget, hvis 55 procent eller mere af selskabets samlede trafik er til udlandet. Det kan måske holde nogen ude af indenrigsmarkedet, fordi de ikke kan konkurrere på lige vilkår, hvis de ikke kan fritages for momsen.

Klimavenlige elfly kan løse vigtig samfundsopgave

Luftfartsbranchen er i en rivende grøn udvikling. Samtlige aktører i branchen har ambitiøse klima- og bæredygtighedsambitioner, og der bliver forsket i og udviklet nye brændstoftyper, flydesign og flytyper; for eksempel elfly.

Med ministrenes nulmoms-forslag vil det blive lidt mere attraktivt at komme ind og løfte en vigtig samfundsopgave med meget klimavenlige elfly.

Karsten Lauritzen og Mathias Milling
Branchedirektør i DI Transport og sekretariatschef for Dansk Luftfart

Flere aktører er ret langt fremme med banebrydende teknologier, som vil reducere både klima- og miljøbelastningen markant.

Udbredelsen af elfly kommer først og fremmest til at blive aktuel på korte ruter. I dansk sammenhæng er det indenrigsluftfarten.

Det er ikke svært at forestille sig, at en eller flere operatører kunne betjene en række regionale lufthavne med elfly. Det vil være med til at sikre høj tilgængelighed i dele af landet, hvor der er langt til storbyerne både med tog, bus og bil. Det vil ikke mindst gælde for mange af de danske øer, hvor en indenrigsrute til København, Aarhus eller Odense vil have stor betydning.

Den slags indenrigsflyvninger vil formentligt blive foretaget af mindre operatører, som ikke har væsentlig udenrigstrafik; i hvert fald til at starte med. Med ministrenes nulmoms-forslag vil det altså blive lidt mere attraktivt at komme ind og løfte en vigtig samfundsopgave med meget klimavenlige elfly.

Udbredelsen af elfly har stadig et langt sigte, men det er nu, vi skal begynde at smidiggøre overgangen, så potentielle aktører ikke bliver skræmt væk på grund af en dårlig business case.

På kortere sigt kan fly med bæredygtigt flybrændstof i tankene også påtage sig opgaven med at binde landdistrikterne sammen med metropolerne. Bæredygtigt og klimavenligt. Til gavn for hele Danmark.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Mathias Milling

Sekretariatschef, Dansk Luftfart
cand.merc (pol) (CBS 2015)

0:000:00