Debat

DI om ny luftfartsstrategi: Nu har vi ventet længe nok

DEBAT: Det er halvandet år siden, regeringen begyndte arbejdet med en luftfartsstrategi, så utålmodigheden begynder at melde sig. Og verden omkring os venter ikke, skriver Michael Svane, branchechef i DI.

Foto: DI
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchechef i DI Transport og direktør i Dansk Luftfart

Da V-regeringen i november 2015 offentliggjorde vækstudspillet ”Vækst og udvikling i hele Danmark”, var det for det danske luftfartserhverv på mange måder kulminationen på års forhåbninger om at komme ud af selvfølgelighedens luftlag.

Luftfartens betydelige bidrag til samfundsøkonomien havde i mange år ikke haft større politisk opmærksomhed. Det blev snarere set som et erhverv, der måtte klare sig selv uden større politisk prioritering.

Men med vækstudspillet blev der sat en ny og aktiv dagsorden, fordi regeringen heri forpligtede sig til at udforme en luftfartspolitisk strategi, som ”bl.a. vil fokusere på effektive og konkurrencedygtige lufthavne samt attraktive konkurrencebetingelser for danske luftfartsselskaber”.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Regeringen iværksatte herefter et større analysearbejde, der har bekræftet, at luftfarten absolut er værd at satse på, fordi den yder et meget stort bidrag til samfundsøkonomien. Analyserne har også peget på indsatsområder, der har potentiale til at gøre det samfundsøkonomiske bidrag endnu større.

Utålmodigheden melder sig 
Det er vigtigt for holdbarheden, at politiske strategier er bygget på en bred politisk forankring. Det er V-regeringens udspil heldigvis, fordi et tilsvarende udspil var på vej fra SR-regeringen inden valget i juni 2015. På samme gode vis er arbejdet fortsat efter dannelsen af VLAK-regeringen i november 2016. Så også på den front er alt vel. Men nu er det halvandet år siden, arbejdet blev sat i gang, så efterhånden melder utålmodigheden sig. Vi har behov for at komme i gang. Verden omkring os står nemlig ikke stille.

Verden er dynamisk. Konkurrenterne udvikler sig hele tiden, så derfor må vi ikke selv stå stille.

Michael Svane
Branchechef i DI Transport og direktør i Dansk Luftfart

Verden er dynamisk. Konkurrenterne udvikler sig hele tiden, så derfor må vi ikke selv stå stille. Vi må hele tiden holde øje med udviklingerne, og kunne tilpasse os efter behov. Derfor er det vigtigt at skelne mellem strategiens målsætninger – altså det den skal kunne levere – og på den anden side strategiens konkrete initiativer, der i sagens natur vil være langt mere foranderlige over tid.

Seks omdrejningspunkter 
Men hvad er det så, strategien skal kunne levere? Helt overordnet er det enkelt – den skal nemlig bidrage til at levere og udvikle den tilgængelighed, der er helt central for dansk erhvervsliv og dermed for Danmarks vækstgrundlag. Med dette overordnede udgangspunkt har vi seks omdrejningspunkter for strategien:

  • Den skal sikre størst mulig international tilgængelighed med afsæt i et effektivt og konkurrencedygtigt samspil mellem danske lufthavne og luftfartsselskaber,
  • Den skal sikre de bedste vilkår for at fastholde og udvikle knudepunkts- og netværksbaseret trafik i Danmark,
  • Den skal give dansk luftfarts samlede værdikæde de bedst opnåelige rammevilkår,
  • Den skal give dansk luftfart tilgang af de bedste kompetencer og ressourcer, hvad enten disse er piloter, teknikere, flyveledere, ingeniører eller andre nøglefunktioner,
  • Den skal sikre, at Danmark udnytter det teknologiske udviklingspotentiale, som en stærk luftfartsbaseret industri kan byde på,
  • Den skal forpligte Danmark til at arbejde for de bedst mulige internationale rammer for at udvikle luftfartens bidrag til samfundsøkonomien.

Det kan måske synes ambitiøst. Men omvendt bør det være logiske omdrejningspunkter med tanke på Danmarks afhængighed af internationale forbindelser. Vi ser frem til regeringens snarlige udspil – og en bred tilslutning hertil fra Folketinget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00