Debat

DØR: Elcykler hjælper både miljøet og sundheden

DEBAT: Der er mange muligheder for at forbedre både sundheden og miljøet med elcykler, især dér hvor cyklerne kan konkurrere med biler. Det skriver Christian Ege fra Det Økologiske Råd, som glæder sig over, at flere danskere hopper i sadlen.

<span>Selvom salget af elbiler i Danmark er skuffende, er salget af elcykler lovende. Og det er næsten bedre, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.</span>
Selvom salget af elbiler i Danmark er skuffende, er salget af elcykler lovende. Og det er næsten bedre, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

I dag er 25 procent af de solgte cykler i Holland elcykler. Salget er også højt i Tyskland, men ukendt. 

Dette peger på, hvilket potentiale elcyklen kan have også i Danmark. 

Elcykler kan være med til at øge cykling i Danmark. Seniorer kan få lyst til at holde sig i cykelsadlen længere end med almindelige cykler, og folk med lettere fysiske handicaps kan bruge en elcykel. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Desuden kan det få andre til at binde an med længere ture, end de ellers ville. For mange er 5-6 kilometer hver vej (for nogle 10 kilometer) den øvre grænse for valg af cyklen til turen til arbejde eller studie. 

Men med en elcykel kan man let overkomme 15-20 kilometer hver vej. 

Med elcykler får man lidt mindre motion per kilometer end med en almindelig cykel, men til gengæld kan cykling konkurrere med bilkørsel på de lidt længere strækninger.

Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Potentialet vil øges, i takt med at der laves flere supercykelstier omkring de store byer, hvor det er attraktivt at cykle over længere stræk.

Styrker sundheden samtidig
Dette har store transport-, miljø- og sundhedsmæssige fordele. 

Cyklens fordele er veldokumenterede. Det er beregnet, at investeringer i cykel-infrastruktur ville være de samfundsmæssigt mest rentable trafikinvesteringer overhovedet, hvis man medregnede det som samfundet sparer i sundhedsomkostninger, når flere får motion i form af cykling. 

Og i betragtning af at folks tidsforbrug/tidstab indgår i beregningerne, burde sundhedsomkostningerne også indregnes. 

En meget stor andel af en række folkesygdomme hidrører fra mangel på motion. Med elcykler får man lidt mindre motion per kilometer end med en almindelig cykel, men til gengæld kan cykling konkurrere med bilkørsel på de lidt længere strækninger.

Kunsten bliver altså at undgå, at almindelige cykler erstattes med elcykler, men i stedet at motivere nye grupper til at cykle på elcykel. 

Potentialet er stort
Til det formål er Det Økologiske Råd i gang med et projekt om elcykler, som netop fokuserer på nye målgrupper. 

El-cykler har et overset potentiale for at nedbringe energiforbruget og CO2-udledningen hos en række målgrupper af nuværende bilister og potentielt kommende bilister: Ældre, gigtpatienter, folk med luftvejslidelser og hjertekarsygdomme, forretningsfolk i byerne, og folk, der bor i bakkede områder eller har en transportafstand på over fem kilometer. 

I projektet er der gennemført en omfattende informationsindsamling via detaljerede spørgeskemaer efterfulgt af interviews, og el-cykler testes hos ovennævnte målgrupper. 

Vi har gennemført konferencer i fem byer i Danmark, hvor lokale interessenter har diskuteret, hvordan man kan fremme elcykler.

Og konklusionen er opløftende: Elcykler har et stort og overset potentiale, som vi bør udnytte. 

Det gælder ikke mindst de helt specifikke målgrupper, som her er nævnt som deltagere i projektet. De kan flyttes fra bil til el-cykel. 

Det har stor betydning, fordi elcykler udleder 30-40 gange mindre CO2 end biler. 

Der bliver mindre støj og forurening og mere plads i byernes begrænsede rum. Og så får folk mere motion, afpasset lige netop deres behov.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00