DSB-direktør trækker stikket

EXIT: Efter godt to år på posten har Jesper Lok valgt at opsige sin stilling som DSB-direktør. Det er en mand, der leverede den vare, han var bestilt til, men hvor den hårde sparekurs ødelagde forholdet til medarbejderne.

DSB-direktør Jesper Lok har sagt sin stilling op.<br>
DSB-direktør Jesper Lok har sagt sin stilling op.
Foto: Stig Stasig
Hjalte T. H. Kragesteen

DSB har indledt jagten på en ny direktør, efter at administrerende direktør Jesper Lok i denne uge meddelte, at han nærmer sig endestationen for sit virke.

Lok kom til DSB i maj 2012 i kølvandet på en turbulent tid, hvor økonomien pressede virksomheden på sin eksistens. Turbulent var det også, fordi der i årene før Lok havde været voldsom udskiftning på direktørgangen. Mest spektakulært, da daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) i 2011 slet og ret fyrede Søren Eriksen, fordi der var rod i transaktionerne mellem DSB og DSBFirst.

Indtil videre forholder både Jesper Lok og bestyrelsesformand Peter Schütze sig tavse om Jesper Loks afsked.

Dog har Schütze sagt følgende om sagen i en pressemeddelelse:

Nu handler det så om, at det skal vise sig over for de rejsende og pendlerne, at vi nu investerer et rekordhøjt milliardbeløb i jernbanen. Fremtidens DSB skal kunne levere flere tog og en høj service.

Magnus Heunicke (S)
Transportminister

"I DSB’s nyligt udgivne halvårsrapport konkluderede vi, at DSB er så godt som i mål med “Ét Sundt DSB”. Dermed er vi klar til at tage hul på den næste strækning af DSB’s strategiske rejse. Vores administrerende direktør har i den forbindelse valgt at søge nye udfordringer, og bestyrelsen vil i løbet af de kommende måneder finde Jespers afløser."

Fuldførte opgaven
Der er ingen tvivl om, at Jesper Lok bredt i de politiske kredse nyder stor respekt for sit oprydningsarbejde i DSB. Han anerkendes fra højre til venstre i Folketingssalen for at have vendt en synkende skude, så der nu leveres sorte tal på bundlinjen. Det var også netop, hvad han blev headhuntet til.

Fra politisk hold har der dog været væsentlig murren over, at det har taget DSB meget lang tid at levere et ordentligt oplæg til materielstrategi, som dog blev præsenteret for nylig, hvor selskabet peger på togindkøb for omkring 20 milliarder kroner. Hen over sommeren har DSB og Transportminsiteriet således været på kollisionskurs over, om man skal satse på hyldevarer eller mere specialbyggede tog.

DSB har undervejs lagt mere op til sidstnævnte, end Transportministeriet ville være med til.*

Man kan sige, at Lok nu er ved at trække stikket, inden det sjove begynder: Hvor DSB skal lægge en strategi for fremtidens togdrift med en ny kontrakt med staten, købe nye tog og forberede sig på udrulningen af timeplanen samt det nye signalprogram.

Medarbejderne håber på ny stil
Selvom Lok høster stor respekt for sin evne til at få styr på driftsøkonomien, uden at det har kostet voldsomt på kvaliteten, så har sparekursen med 1000 færre stillinger også skabt et decideret dårligt forhold til medarbejderne. I december sidste år kom også meget dårlige tal for arbejdsglæden i DSB, efter Jesper Lok havde overtaget styringen. Jernbaneforbundet har også beskyldt ham for en diktatorisk ledelsesstil.

Jesper Lok har om kritikken sagt, at han ikke mener, at han har haft andre muligheder:

"Det er en meget ulykkelig situation, som vi har været i som virksomhed. Men jeg vil samtidig sige, at vi har en medarbejderskare, som har bevist, at vi har kunnet effektivisere, samtidig med at vi har forbedret rettidigheden. Man kunne have frygtet, at det ville være gået anderledes," sagde han i et interview med Altinget i maj.

Jesper Lok har dog forsøgt at tage fat om den dårlige stemning med et ønske om at genskabe den positive ånd, men har fået svaret, at den må du selv genskabe, for den har du selv ødelagt. Det kolde forhold er altså til at tage at føle på.

Heunicke: Lok blev ansat i en anden situation
Så der er næppe meget tvivl om, at en hel del medarbejdere vil græde tørre tårer over at miste direktøren, som man håber bliver erstattet af en hel anden type. En type, som har fokus på at engagere og begejstre.

Indtil videre vil DSB intet sige om, hvad de går efter. Transportminister Magnus Heunicke (S) har dog lagt vægt på, at DSB er i anden situation og har andre udfordringer, end da Lok tog over.

"Jeg tror, man må sige, at situationen er væsentlig anderledes nu, end den har været tidligere. Man er lykkedes med den interne strategiplan. Nu handler det så om, at det skal vise sig over for de rejsende og pendlerne, at vi nu investerer et rekordhøjt milliardbeløb i jernbanen. Fremtidens DSB skal kunne levere flere tog og en høj service, siger han til Ritzau.

Jesper Lok er på kontrakt indtil 31. august næste år og fortsætter, indtil der er fundet en afløser.

*Sætningen er præciseret.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper T. Lok

Formand, Dagrofa, Unicef Danmark og Vestergaard Company
shipping (A.P. Møller-Mærsk 1987), MBA (Nova Uni. Tokyo 1994)

0:000:00