DSB får dobbelt kritik fra statsrevisorerne

KIKS: DSB og Banedanmark får en røffel fra Folketingets statsrevisorer for ikke at gøre nok for at sikre rettidige tog. Og så får DSB et ekstra gok i nødden for at have svigtet i arbejdet med at få IC4-togene på skinner.

DSB har hverken gjort nok for at sikre tog til tiden eller få IC4-togene på skinner, konkluderer Rigsrevisionen.
DSB har hverken gjort nok for at sikre tog til tiden eller få IC4-togene på skinner, konkluderer Rigsrevisionen.Foto: /ritzau/Tycho Gregers
Kim Rosenkilde

DSB har hverken gjort nok for at sikre passagererne tog til tiden eller for at leve op til de politiske krav om at få IC4-togene på skinner.

Det er konklusionen fra Rigsrevisionen, der med to nye beretninger har dykket ned i driften af de danske statsbaner.

Beretningen om de forsinkede toge får Folketingets statsrevisorer til at rette kritik af både DSB og Banedanmark.

Dokumentation

Stigende krav til punktlighed

Da der i 2015 blev indgået ny trafikkontrakt med DSB for perioden 2015-2024, blev der indført et nyt mål for kundepunktlighed.

Der er tale om et fælles mål for både DSB og Banedanmark, hvor der måles på forsinkede kunder frem for forsinkede tog. Det vil sige, at et myldretidstog med mange passagerer vægter højere end et tog med få passagerer i ydertimerne.

Samtidig er punktlighedskriteriet skærpet, idet grænsen for, hvornår et tog er rettidigt, er sænket fra 5:59 til 2:59 minutter.

Målet for kundepunktlighed stiger i henhold til trafikkontrakten gradvist fra 81,3 procent i 2015 til 88,7 procent i 2024. Bag denne stigning ligger en forudsætning om, at især forbedringer af infrastrukturen (nye baner og sporfornyelser) og et nyt signalsystem vil give en mere stabil togdrift.

Det helt store løft i kundepunktligheden kommer derfor gradvist med gennemførelsen af de forestående investeringer. De mange anlægsarbejder på jernbanen vil dog i perioder kunne påvirke driften negativt. Det fremgår derfor også af trafikkontrakten med DSB, at de kommende års anlægsarbejder vil ”indebære betydelige risici for forsinkelser og aflysninger”.

Kilde: Rigsrevisionens beretning om togenes punktlighed


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00