DTL: Cabotage-udspil rykker hegnspæle
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørDer er behov for enkle og simple regler. Ikke danske eller finske særregler.
Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport
"På nogle områder synes der med visse nuancer ikke at være større uenighed. Det gælder f.eks.:
- Kontrol, herunder øget anvendelse af tachograf som kontrol-middel, hotline hos politiet, tilrettet fragtbrev, jf. pkt. 4.4.
- princippet om forhøjelse af bødeniveau for meget alvorlige overtrædelser med en differentiering af bødernes størrelse for mindre alvorlige overtrædelser og alvorlige overtrædelser, jf. pkt. 4.5.1.
- øget informationsindsats, jf. pkt. 4.7.
- påvirkning af fremtidige EU-regler, således det klart tilkendegi-ves, at man ikke ønsker øget liberalisering på nuværende tids-punkt, jf. pkt. 4.8.
På andre områder må der konstateres, at der ikke kan opnås enighed. Det gælder f.eks.:
- Definition af en international transport og af en cabotagetur, herunder den finske model, jf. pkt. 4.1.
- karensperiode/systematisk kørsel, jf. pkt. 4.2.
- registrering i RUT-register, jf. pkt. 4.3.
- medvirkensansvar for speditører, jf. pkt. 4.5.2.
- tilbageholdelse af hele vogntoget, jf. pkt. 4.6.
På trods af uenighed i Cabotageudvalget, så har transportminister Henrik Dam Kristensen (S) valgt at stramme den danske fortolkning af EU’s cabotage-regler.
Det får DTL til at juble.
”Det er et flot, bredt og ambitiøst udspil. Det er vigtigt, at ministeren konstaterer, at der er et problem, og at han vil gøre noget ved det,” siger underdirektør Ove Holm.