Debat

DTL: Julemiraklet i Fredensborg

DEBAT: Der skal ikke køre modulvogntog igennem Fredensborg, er det blevet besluttet. I stedet kommer de til at kæmpe med flere lastvogne, mere støj og mere forurening, skriver Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd.

Foto: Christian Als/Scanpix
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard 

Administrerende direktør I DTL-Danske Vognmænd

I et rigtigt juleeventyr når enderne altid sammen til slut. Efter drama og usikkerhed bliver roen genoprettet, og julefreden kan indfinde sig til slut. Således også i Fredensborg…

Historien er set før, og nu har den haft reprise i Fredensborg. Her orienteres kommunalbestyrelsen og relevante udvalg om de aftaler, som Christiansborg har vedtaget om at udbrede brugen af modulvogntog. Herunder også de konkrete vilkår, hvorpå de må og skal køre gennem Fredensborg på.

Det tog man til efterretning helt tilbage i 2014 – og tiden går.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Der er så nogle borgere, der synes, at modulvogntog lyder meget stort og meget farligt. Helt legitimt begynder det at røre på sig.

Og som set så mange gange før, kan det skabe frygt hos borgmestre og andre lokalpolitikere. De ser allerede et fakkeloptog på Rådhuspladsen midt i en kommende valgkamp med et krav om, at borgmesteren køres ud af byen, spændt i et tov efter det sidste modulvogntog nogensinde.

Så fik de ikke modulvogntog, bare de samme lastbiler – til gengæld får de måske ikke repareret gymnastiksalen på skolen, flere vikartimer i undervisningen, flere voksne i børnehaven, eller hvor regningen på de 9,5 millioner kroner nu bliver sendt hen.

Erik Østergaard, administrerende direktør I DTL-Danske Vognmænd

Lyder det bekendt? Ja, det er jo en klassisk ”ikke i min baghave”-fortælling: I princippet støtter man udviklingen, man kan godt se behovet og forstå de gode argumenter. Der er bare lige dét… at det ville være så meget bedre, hvis det var lidt længere væk…

Trafikforliget blev åbnet

Vi kender jo alle sammen historiens melodi og udvikling i den slags sager: Det skete nemlig i de dage, at et hjørne af trafikforliget blev åbnet. Det blev det, fordi man i Fredensborg ikke ville have modulvogntog til at køre gennem lige netop dér.

Den lokale borgmester og en række borgere var gået sammen om at få modulvogntog stoppet, og politisk spillede man uskyldig og foregav, at man skam aldrig har anet noget om, endsige sagt ja til, hvad det nu end er, de havde besluttet derinde på Borgen, om de ”frygtelige” modulvogntog.

Politisk frygt for vælgerne er én ting. Alvorlig nok, javel. Måske bor der også folk på vejen, måske med en hjørnegrund, hvem ved, men i alt fald lige dér hvor modulvogntogene skal køre forbi.

Og måske de i andre sammenhænge finder, at der da næsten ingen ende er på, hvor mange gode ting der er at sige om modulvogntog – altså lige indtil de skal køre forbi ens eget hus, så kan man som bekendt have en holdning, til man får en ny.

Så borgere (og politikere, der stadig spiller uskyldige og uvidende og peger fingre ad Christiansborg) tager nu fakkeltoget og underskriftsindsamlinger og en håndfuld nystiftede foreninger, hvem ved, måske også en Facebookgruppe med harmdirrende indlæg, alt sammen med kun én dagsorden, helt til Borgen: Vi vil have lavet planerne i trafikforliget om, gjalder det.

Og så inviterer man nogle lokalt valgte Christiansborgpolitikere ud til borgermøde, så de rigtig man mærke vreden og frustrationen, og den stiger så sandelig undervejs, og de lokale politikere slår ud med armene og siger ”se, hvor vrede de er – vi vidste ingenting”. I pausen hvisker de til deres politiske kolleger fra Christiansborg, at de jo må forstå, ar der snart er kommunalvalg.

Og, tilføjer de med sigende blikke, ”hvem ved, hvornår der bliver valg til Folketinget igen?”, og ”er du i øvrigt stadig opstillet her”? Spørgsmålstegn. Ja, det står der, spørgsmålstegnet, dirrende, med både løfter og trusler, i luften, indtil gruen og alvoren indfinder sig…

Så efter pausen, hvor kaffen er skyllet ned, og kommende valgkampes rædsel nu står malet i ansigterne, er politikerne klar til at fortælle borgerne, at dét her, det går sørme ikke, og dét må vi se på.

Hjemme på Christiansborg skal der nu botaniseres i forliget. Og det er måske tilfældigt, at det lige er en velhavende kommune som Fredensborg, der kan findes nye løsninger for, og man spørger sig selv, om husstandsindkomsten i for eksempel Struer eller Maribo havde udløst samme politiske velvilje. Men det er selvfølgelig ren spekulation. Man kan kun gisne.

Der kommer mere støj

Det er jo, som om nogle mennesker på forunderlig vis er bedre rustet til modulvogntogenes indtog. Men her slutter vores historie ikke. For nok kan det være, at vores borgmester kan overleve næste valg og ikke bliver trukket i et tov efter et modulvogntog ud ad byen, med vrede fakkelbevæbnede borgere i en hale efter sig. Så vidt så godt. Men som bekendt har alle gode historier jo også en morale, og i denne historie er der faktisk op til flere.

For de borgere, der nu føler, de har vundet en sejr ved at få ført modulvogntog helt uden om byen, skal fortsat leve med de flere lastbiler, som de færre modulvogntog skulle have afløst. De får mere trafik, mere støj, mere forurening.

Med mindre dagsordenen er at få alle typer lastbiler dirigeret uden om byen, men det kan vi jo også kun gisne om i denne historie. Men de fik skam sendt modulvogntogene uden om byen, det gjorde de da. Og de har også lært, at selv om de godt ved, at de lokale politikere måske nok vidste lidt mere om sagen, end de ville stå ved, så fik borgerne deres vilje, javel.

Deres alle sammens borgmester, der nu ser frem til en fredelig valgkamp, og dermed en fredelig jul, kunne med små modificeringer og en halv million kroner have gjort vejene klar til de nye udfordringer. Men på grund af omlægningerne og alt pilleriet i forliget, så skal han nu betale 10 millioner kroner.

Men det sover man ikke dårligt over, og det er vel nok en lav pris for at blive genvalgt, tænker en borgmester, inden han sender regningen tilbage til de før så vrede og nu så sejrsikre borgere.

Hvor ender regningen?
Så fik de ikke modulvogntog, bare de samme lastbiler – til gengæld får de måske ikke repareret gymnastiksalen på skolen, flere vikartimer i undervisningen, flere voksne i børnehaven, eller hvor regningen på de 9,5 millioner kroner nu bliver sendt hen.

Men hvad gør dét, når man bliver genvalgt, og regningen kan sendes til de samme skatteydere, som man lige har stillet sig så heroisk, om end lidt sent, i spidsen for?

Men her stopper moralerne ikke, for den helt store morale er jo ikke den lokalpolitiske, som altid er lidt dubiøs, lidt grålig i kanten, men den landspolitiske: At folketingspolitikere, bundet af forlig, på et område der klimapolitisk, miljøpolitisk, økonomisk, erhvervspolitisk, ja, ud fra ethvert sagligt synspunkt, giver mening at stå fast på, alligevel kan styrte mod nødbremsen og tvinge vælger- og modulvogntoget ud på en omfartsvej.

Bare for at få fred. Julefred.

Måtte den sænke sig. Så det alligevel kan blive jul, og så fornuften heller ikke skal gå sejrende ud af 2016.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00