Debat

DTL: Vi ønsker os store ambitioner og klare linier

DEBAT: Transportsektoren har brug for et klart og hensigtsmæssigt regelsæt, og for at politikerne smøger ærmerne op og tager fat. Der er nemlig nok at gå i gang med, skriver DTL-direktør Erik Østergaard.

Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard, noterer sig mange gode ting i Vejtransportrådets oplæg til ministeren, men han føjer et par ekstra punkter til to do-listen.
Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard, noterer sig mange gode ting i Vejtransportrådets oplæg til ministeren, men han føjer et par ekstra punkter til to do-listen.Foto: Nils Holm Christensen/DTL
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL – Danske Vognmænd

Transportområdet har de seneste 15 år efterhånden en pæn tradition for at være genstand for jævnlige analyser af, hvad der skal til for både at forbedre konkurrencesituationen og udstikke pejlemærker for den fremtidige kurs. 

Det har ikke skortet på vilje hos skiftende regeringer, men de velmente intentioner falder ofte mellem to stole: Et regeringsskifte her, en ressortomlægning der, og meget er pludselig glemt eller skal opfindes på ny til ære for partipolitikken. 

Fremtiden kræver klare planer
Den forrige SR-regering iværksatte inden sin afgang i sommeren 2015 et arbejde med en udviklingsplan for, hvordan vejgodstransporten styrker og udvikler sig til den position, som man ønsker at indtage i fremtiden. Arbejdet skulle tage højde for, at vejgodstransporten agerer på to meget forskellige markeder, det nationale og det internationale, hvor markedsvilkårene er helt forskellige.

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Arbejdet med udviklingsplanen har været forankret i en arbejdsgruppe under Vejtransportrådet, og netop den forankring har formentlig bidraget til, at den nuværende V-regering har ladet arbejdet med projektet leve videre. 

Nu ligger der så en skitse til En ny vej frem, som afrapporteringen kaldes, og transportministeren ønsker at mødes om den i Vejtransportrådet 6. september. Og der er god grund til at lade et øje falde på rapportens anbefalinger. Det er nemlig her, at flere af kræfterne skal lægges i den kommende tid.

Er der noget, som vi alle kan synge lange sange over, så er det ønskerne til infrastrukturen. Men pengene mangler, siger man. Vi siger: Det er et spørgsmål om vilje, og det vil Finansloven 2017 vise, om der er.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd

Reglerne skal være til at forstå
På cabotageområdet skal der i EU arbejdes for klare og entydige definitioner, for eksempel af en international transport og en cabotagetur. 

Helt enig. Dette er i parentes bemærket også en DTL-prioritet af de store, og det kræver den fulde opmærksomhed og medleven fra folketingspolitikerne, netop fordi EU her til efteråret står på tærsklen til at komme med et udspil om fremtidens vejtransport i det indre marked. 

Vi mener, at man skal gå skridtet videre og arbejde for, at cabotagekørsel reelt bliver af midlertidig karakter og for en ophævelse af EU-direktivet om kombinerede transporter

Det anbefales også, at der bør ske en gennemgang af sanktioner, herunder det objektive ansvar, og nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i forhold til køre- og hviletidsreglerne. Og så bør man gennemgå håndhævelsen af vigtige regler inden for vejgodstransport, for eksempel krav til løft, dyretransporter og skattefri rejsegodtgørelse for at vurdere hensigtsmæssigheden af dem. Helt enig.

Grib de nye muligheder
Der skal ifølge rapporten mere fokus på digitaliseringen, og det gælder for eksempel transportdokumenter samt indberetning af statistiske oplysninger fra virksomhedernes egne registreringssystemet såsom køre- og hviletidsdata. Der skal også sikres netværkskapacitet og mobildækning i hele landet. Helt enig.

Så bør man både analysere mulighederne for yderligere tilpasning af køretøjers vægt og dimensioner i Danmark og sørge for at udbrede modulvogntogstanken inden for hele EU. Enig, og det må efterhånden være lige til højrebenet.

Ønskelisten til bedre infrastruktur er lang
Endelig kommer vi til infrastrukturen. Er der noget, som vi alle kan synge lange sange over, så er det ønskerne til infrastrukturen. Men pengene mangler, siger man. 

Vi siger: Det er et spørgsmål om vilje, og det vil Finansloven 2017 vise, om der er. 

Rapporten peger på en masterplan for investeringer i vejinfrastruktur, der understøtter øget mobilitet for godset. Der skal være bedre serviceniveau for rastepladserne og i øvrigt restriktioner for ophold. Der skal være enklere og mere effektiv adgang til havnene og statslig overtagelse af adgangsveje til væsentlige terminaler og havne. Og vi skal have klassificeret hele vejnettet til gavn for branche og myndigheder. Helt enig. 

Vi mangler i øvrigt stadig en reel forbedring af vognmandsvirksomheders etablering i landzone. Det hænger nemlig også sammen med infrastrukturen. Regeringens seneste udspil har totalt rullet hen over dette ønske, mens andre brancher er blevet tilgodeset.

Samlet set er der mange gode ting i det oplæg, Vejtransportrådet er kommet med til den siddende transportminister. DTL – Danske Vognmænd ser frem til, at det kommer ud i offentligheden og ind i det politiske maskinrum på Christiansborg i det nye folketingsår.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00