Ekspert: Regeringens færdsels-lempelser koster liv

FÆRDSEL: Det kommer til at koste liv, at regeringen vil have kørekort-alderen ned og farten op, vurderer ekspert. Transportministeren fastholder, at man lemper reglerne på en god måde. FDM bakker op.

Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.
Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringen lægger i sit lovprogram op til en række lempelser af færdselsloven, så bilister og knallertkørere kan komme tidligere ud på vejene, hvor der også skal være mulighed for at køre stærkere end i dag (se forslagene i faktaboks).

Og det kommer til at føre til flere dræbte og kvæstede på vejene, vurderer trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

”Man kan ikke løbe fra, at det her er et skridt baglæns for trafiksikkerheden. Med de her forslag prioriterer man fremkommelighed over trafiksikkerhed,” siger han.

Harry Lahrmann er bekymret både for at lade campingvogne køre hurtigere, og at man vil hæve hastigheden på motortrafikveje. Men det gør for alvor ondt, når regeringen lægger op til at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år:

Faktum er, at det altid er en afvejning mellem mobilitet og trafiksikkerhed. Ellers ville farten være 40 km/t alle steder, for så ville ingen komme til skade i trafikken.

Niels Buus Kristensen
Direktør, DTU Transport

”Det er det allerværste forslag. Det er helt hen i hegnet, fordi det vil føre til mange flere ulykker. Det kommer til at koste liv,” siger Harry Lahrmann.

Ud fra et sikkerhedsperspektiv kan der dog godt være noget musik i forslaget om at lade 17-årige tage kørekort, fordi der også stilles det krav, at man skal have en erfaren bilist med i bilen, indtil man fylder 18 år.

”Der er et godt studie fra Tyskland, som viser, at det er en god idé med mere øvelseskørsel. Som det er i dag, bliver man reelt set sluppet fri på vejene efter relativt få køretimer. Det dur simpelthen ikke,” siger Harry Lahrmann.

Altid en afvejning
Direktør ved DTU Transport Niels Buus Kristensen ser også gode perspektiver i, at de unge skal køre med en erfaren bilist. Han mener, at det er svært at vurdere, om regeringens mange forslag samlet set vil føre til tilbageskridt for trafiksikkerheden. Men han ser grund til bekymring i forhold til knallerterne.

”Man satte jo alderen op til 16 år, fordi der var et problem. Og jeg har ikke noget kendskab til, at problemet skulle være blevet mindre,” siger Niels Buus Kristensen.

Dokumentation

Det vil regeringen:

Ændring af færdselsloven (Tempo 100-ordning for campingvogne og andre påhængskøretøjer på motorvej og forhøjelse af hastighedsgrænser for visse campingbiler og traktorer) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at hæve hastighedsgrænsen for biler med campingvogne og andre påhængskøretøjer fra 80 til 100 km/t på motorvej forudsat, at de opfylder en række nærmere tekniske betingelser. Det foreslås desuden at hæve hastighedsgrænsen for visse campingbiler fra 80 til 100 km/t på motorvej og for godkendte og synede traktorer fra 30 til 40 km/t. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark. 

Ændring af færdselsloven (Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til almindelig bil og lille knallert) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at indføre en ordning som i Tyskland, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort til almindelig bil på samme måde som 18-årige, forudsat at den 17-årige det første år kun kører bil under ledsagelse af en bilist med mindst 10 års erfaring. Derudover nedsættes aldersgrænsen for kørekort til lille knallert fra 16 til 15 år. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark.

Ændring af færdselsloven (Tilladt hastighed på motortrafikveje) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at hæve den maksimale hastighedsgrænse til 100 km/t på motortrafikveje på strækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Forslaget bunder i et ønske om at forbedre fremkommeligheden på statsvejnettet og at sikre, at nye motortrafikveje fremover bygges til hastigheder på 100 km/t.


0:000:00