Debat

EL: Klimamål kræver bedre kollektiv trafik

TRANSPORTDEBATTEN: Hvis regeringen vil nå sine egne klimamål, skal den gøre en større indsats for hovedstadens kollektive transport, skriver Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København

Tidligere i år indgik regeringen en politisk aftale om danmarkshistoriens første egentlige klimalov, og det er på sin vis positivt.

Men regeringen er alt for uambitiøs, når det gælder om at nedbringe CO2-udledningen fra transportområdet.

I København har vi en målsætning om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil samtidig hjælpe regeringen med at nå sit eget mål om en 40 procents reduktion af drivhusgasser i 2020 godt på vej.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Københavns plan viser, at 11 procent af den samlede CO2-reduktion skal komme fra transportområdet.

Det er kun overgået af energiproduktionen, der tegner sig for 74 procent af den nødvendige CO2-reduktion i København.

Højt på min egen ønskeseddel står en letbane ad Frederiksundsvej igennem den udsatte bydel Tingbjerg og videre til Herlev.

Morten Kabell
Teknik- og miljøborgmester

Hvis vores plan skal blive til virkelighed, kræver det, at regeringen hjælper mere målrettet med at få flyttet pendlerne i hele hovedstadsregionen fra bilerne og over i letbaner, metro og tog.

På rette spor
Da regeringen skrottede trængselsringen rundt om København, blev vi lovet en god løsning.

Den kom i form af en trængselskommission, der i september anbefalede massive investeringer i udbygningen af den kollektive transport i hele hovedstadsregionen. Samme konklusion kommer fra London School of Economics i en netop offentliggjort analyse af Københavns styrkepositioner inden for grøn vækst.

Her peger økonomerne på, at vi skal arbejde målrettet på at nedbringe transporttiden med den kollektive transport, hvilket bedst sker ved investeringer i mere Metro, letbaner og opgradering af S-togene.

Tykke rapporter er ikke i sig selv en løsning.

Derfor er jeg også glad for, at et flertal i Folketinget, bestående af Enhedslisten, SF, Dansk Folkeparti og de to regeringspartier, nu er villig til at investere i en udbygning af Metroen med en linje til Sydhavn og flere stationer i Nordhavn.

Samme flertal vil analysere videre på trængselskommissionens anbefaling om at skabe et net af letbaner og højklassede busforbindelser på kryds og tværs af hele Region Hovedstaden.

Højt på min egen ønskeseddel står en letbane ad Frederiksundsvej igennem den udsatte bydel Tingbjerg og videre til Herlev.

Og endelig er der opbakning blandt partierne til en modernisering af S-togene, så de får hyppigere afgange og reduceret rejsetid.

Samlet set vil de tre initiativer blive en stor gevinst for brugerne af den kollektive trafik i hovedstadsregionen.

Et velment puf til bilisterne
Investeringer i bedre kollektiv transport gør det dog ikke alene.

Som trængselskommissionen peger på, er der også brug for et velment puf i form af roadpricing, hvis pendlernes overflytning fra bil til kollektiv transport for alvor skal tage fart.

Samtidig er der brug for at nedbringe priserne på at bruge den kollektive transport. Siemens har netop offentliggjort en analyse af den kollektive transport i en række storbyer over hele verden.

Her bliver hovedstadens kollektive transport fremhævet som den mest effektive i verden, men samtidig viser analysen, at passagererne betaler væsentligt mere for at bruge den kollektive transport i København end i andre storbyer verden over.

Fra Trængselskommissionen ved vi også, at priserne på den kollektive transport er steget markant mere end den almindelige prisudvikling.

Også det skal vi have gjort op med, hvis den kollektive transport skal være tilgængelig for alle uanset indtægt og udgøre et konkurrencedygtigt alternativ til bilen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

0:000:00