Debat

EL: Københavns Lufthavn skal under offentlig kontrol

DEBAT: Infrastrukturen skal ikke overlades til private selskabers snævre profithensyn. Det er den alt for vigtig til. Derfor bør en stor spiller som Københavns Lufthavn også under statslig kontrol, skriver Henning Hyllested (EL).

Staten bør købe aktierne i Københavns Lufthavn tilbage, skriver Henning Hyllested (EL). 
Staten bør købe aktierne i Københavns Lufthavn tilbage, skriver Henning Hyllested (EL). Foto: /ritzau/ Kim M. Gonzales
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested (EL)
Transportordfører 

Da transportminister Ole Birk Olesen (LA) for godt en måned siden præsenterede sit udspil til en ny luftfartsstrategi, var det bemærkelsesværdigt, at det i stor udstrækning handler om fremtiden for Københavns Lufthavn.

For selvom CPH er en meget vigtig brik, når man taler luftfart i Danmark, kunne jeg godt have tænkt mig nogle flere overvejelser om for eksempel SAS’ fremtid. Ikke mindst i lyset af den sociale dumping, som liberaliseringen af luftfarten og de mange lavprisselskaber har ført med sig. Og som presser SAS og andre netværksselskaber i en unfair og usund konkurrence på løn- og arbejdsforhold.

Med sine mange forbindelser til provinslufthavnene og internationalt, med sine 29 millioner passagerer i 2016, med sine planer om at kunne klare 40 millioner passagerer årligt i fremtiden, med sine 23.000 arbejdspladser i dag på lufthavnens område og med udsigt til nye 16.000 jobs i takt med udvidelsen, har CPH på alle måder en kæmpemæssig betydning for landet som helhed . og for Hovedstaden i særdeleshed.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

CPH på offentlige hænder
Et så stort og vigtigt infrastrukturanlæg som Københavns Lufthavn skal efter Enhedslistens opfattelse være under offentlig kontrol. Ligesom havne, veje og jernbaner, el og vand. Også telefoni burde principielt være et offentligt foretagende. Med dens store betydning for, at samfundet hænger sammen, at folk kan flytte sig over større eller mindre afstande, at varer kan komme ud og ind af landet og flyttes rundt, at strømmen ikke svigter, at vi har vand til rådighed og så videre, er infrastrukturen alt for vigtig at overlade til private selskabers for godt befindende og snævre profithensyn.

Der er ikke nødvendigvis sammenfald mellem, hvad der er godt for samfundet og godt for et privat selskab.

Et så stort og vigtigt infrastrukturanlæg som Københavns Lufthavn skal efter Enhedslistens opfattelse være under offentlig kontrol. Ligesom havne, veje og jernbaner, el og vand.

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

Derfor var Enhedslisten imod, hver gang staten solgte ud af sine aktier i Københavns Lufthavn til – som det endte med – udenlandske kapitalfonde og pensionsselskaber, der fører store dele af overskuddet ud af landet. Ligesom vi var imod salget af TDC til udenlandske selskaber. Og ligesom vi er imod udbud af DSB’s togdrift.

Derfor synes vi også, at det ville være en god idé at købe nogle af aktierne tilbage, hvis de, som det forlyder, kommer til salg. Målet må være 100 procent statslig ejerskab (evt. med kommunalt medejerskab).

Samfundets interesser i højsædet 
Med en 100 procent offentligt ejet CPH, bliver det en demokratisk beslutning, hvorvidt lufthavnen skal udvide eller ej (eller hvor meget). Ligesom det bliver samfundsinteresser, der vægter mest, når takststrukturen for benyttelse af lufthavnen skal fastlægges, hvilket jo direkte påvirker luftfartsselskabernes ”lyst” til at bruge lufthavnen. - Og har enorm betydning for SAS’ aktiviteter, som det selskab, der først og fremmest benytter CPH som hub.

Med til ”samfundsinteresser” hører også den enorme påvirkning af klima og miljø – herunder støj i nærmiljøet, som luftfart og lufthavne medfører. Et aspekt, som overhovedet ikke berøres i regeringens luftfartsstrategi. Men som vi naturligvis skal forholde os – kritisk – til, når beslutningerne om CPH skal tages. Vi kan ikke bare blive ved at vende ryggen til klimaforandringerne. De indhenter os alligevel. Og her skal der også ske ændringer i luftfarten i form af mere miljøvenlige brændstoffer og mindre flyvning. Især det sidste får jo betydning for infrastrukturanlægget CPH.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00