EL vil udskyde Femern-lov

FEMERN: Det er uansvarligt, når resten af Folketinget vil vedtage Femern-loven uden at kende prisen, mener Enhedslisten. R og V afviser kritikken og understreger, at man først siger endeligt ja til efteråret, hvor man kender den endelige pris.

Foto: femern.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi sætter det ikke i gang, før vi kender prisen.

Andreas Steenberg (R)
Trafikordfører

Står det til Enhedslisten, bør Folketinget vente med at vedtage Femern-loven, til alle usikkerheder om prisen er klarlagt.

"Der er så mange usikkerhedsmomenter lige nu, at man bør udsætte anlægsloven, til man kender det reelle økonomiske grundlag. Jeg synes, at det er helt vildt uansvarligt," siger trafikordfører Henning Hyllested, der er ordfører for det eneste parti i Folketinget, som ikke er med i forliget bag Femern-forbindelsen.

Tirsdag præsenterede Femern Bælt A/S et nyt anlægsbudget, som tager udgangspunkt i de tilbud, man har fået fra entreprenørerne. Det viser, at anlægsudgifterne ser ud til at blive omkring ni milliarder kroner højere end først antaget. Man gør dog indhug i reserverne, så den samlede ekstraregning lyder på 2,2 milliarder kroner. Derudover er der usikkerhed om pengene fra EU, hvor man hidtil har budgetteret med, at EU dækker 18 procent af prisen. Men et nyt forslag fra EU-Kommissionen - der fortsat forhandles i Bruxelles - betyder, at puljen af såkaldte TEN-T-midler begrænses betragteligt, da 18 procent af midlerne flyttes til Juncker-planen (Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)). Det skaber usikkerhed om, hvor meget tilskud man reelt kan regne med, lyder det fra transportministeren.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00