Erhvervsliv om foreslået lastbilkompensation: ”Hvis det ender sådan her, vil vi stille os ganske tilfredse”

Regeringens planer om at kompensere vognmændene betragteligt, hvis dieselafgiften bliver hævet for at nå klimamål, bliver mødt med roser fra både DI Transport og DTL. En foreslået lempelse af den kontroversielle vejafgift er dog helt unødvendig, lyder det fra grønt råd.

Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport, er tilfreds med, at regeringen vil kompensere vognmændene. 
Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport, er tilfreds med, at regeringen vil kompensere vognmændene. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det bliver vel modtaget i det danske transporterhverv, at regeringen tilsyneladende er - eller i hvert fald har været - parat til at kompensere vognmændene markant, hvis dieselafgiften bliver hævet næste år.

"Hvis det ender sådan her, så vil vi stille os ganske tilfredse,” siger Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport.

Udmeldingen kommer som reaktion på, at regeringen ifølge hidtil ubeskrevne dokumenter fra de langstrakte forhandlinger om 2025-målet har lagt op til at skære næsten en femtedel af den kilometerbaserede vejafgift, når den bliver indført næste år.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00