Debat

EU-krigen mellem jernbaner og vejtransport skal stoppes

DEBAT: EU's transportdebat skal ikke længere hæmmes af en konflikt mellem jernbaner og vejtransport. EU-politikken skal i stedet fokusere mere på logistik og brede emner og mindre på forskelle og hindringer, skriver EU-chef i DTL Søren Hyldstrup Larsen.
Foto: Nordic Logistic Association
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Søren Hyldstrup Larsen
EU-chef, DTL og direktør i Nordic Logistics Association

En stille revolution finder sted i disse måneder i Bruxelles. Som bekendt har EU's transportdebat i årevis været hæmmet af en krig mellem jernbaner og vejtransport.

Ikke så meget ude i marken, hvor godset jo transporteres af dem, og på den måde, der er bedst for alle, men på slagmarken i EU. Endda i en grad så der er medlemmer af Europa-Parlamentet, der tror på, at man kan hjælpe jernbanerne ved at gøre vilkårene mere og mere umulige for vejtransport.

Nok er nok 
Men pendulet er ved at svinge i den anden retning. For nogle måneder siden var vi nogle repræsentanter fra forskellige organisationer - herunder Nordic Logistics Association, organisationen der repræsenterer nordiske transportvirksomheder i EU - og forskellige transportformer, der satte os ned og sagde nok er nok. EU's transportpolitik skal have mere fokus på logistik og brede emner og mindre fokus på forskelle og hindringer.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Vi skal ikke snakke om skiftet fra vej til bane som et mål i sig selv, men vi skal tale om effektiv logistik og transport systemer i EU, der kan bidrage til at opnå mange af de andre politiske mål i EU.

Hensigten er også at få gjort det klart for alle medlemmer af Europa-Parlamentet, at transport og logistik påvirkes af mere end transportpolitikken. Transport og logistik har også betydning for EU's planer for vækst og beskæftigelse i de kommende år.

Vi skal ikke snakke om skiftet fra vej til bane som et mål i sig selv, men vi skal tale om effektiv logistik og transport systemer i EU, der kan bidrage til at opnå mange af de andre politiske mål i EU.

Søren Hyldstrup Larsen
EU-chef DTL og direktør Nordic Logistics Association

Vores tanker endte med det, som vi kalder European Logistics Platform (ELP), som så småt er ved at sætte sit præg på debatten i EU. Platformen er meget opmærksom på behovet for en direkte kontakt til politikerne og har derfor fået etableret en styregruppe med deltagelse af medlemmerne af Europa-Parlamentet fra et bredt udsnit af interesser, lande og politiske grupper.

For et par dage siden var vi således vært for en meget vellykket debataften i Europa-Parlamentet om transport i byområder, hvor vi samlede politikere og repræsentanter for alle transportformer til en debat om, hvorledes vi bedst organiserer fremtidens transport i byområder.

For den første gang oplevede jeg til et arrangement i Bruxelles om transport, at jernbanerne, vejtransport og flodtransport sammen forsøgte at vise deres forskellige fordele, men i en erkendelse af, at alene kunne ingen af dem løfte opgaven. Distribution i byer er en særlig udfordring. Som en repræsentant fra Transport for London udtrykte det: "Der er 5000 ansatte til at sørge for systemet til persontransport i London - jeg har 15 medarbejdere til at sørge for et system for godstransport i London!" Med andre ord er bidrag til løsninger fra operatørerne af afgørende betydning.

Kommer ELP til at ændre debatten i EU? For tidligt at sige, men vi har skabt en basis, for at arbejdet om EU's transportpolitik kan blive mere konstruktivt i opløbet til valget til Europa-Parlamentet i 2014 og til dannelsen af den nye Europa-Kommission.

Politikerne i Europa-Parlamentet må i hvert fald finde nye argumenter, hvis de pludselig står over for en samlet front af transport- og logistikoperatører, der uanset transportform stiller specifikke krav omkring infrastruktur, konkurrence, sociale forhold, beskatning mv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Hyldstrup Larsen

Direktør, Nordic Logistics Association
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

0:000:00