EU-krigen mellem jernbaner og vejtransport skal stoppes
Søren Hyldstrup Larsen
EU-chef, DTL og direktør i Nordic Logistics Association
En stille revolution finder sted i disse måneder i Bruxelles. Som bekendt har EU's transportdebat i årevis været hæmmet af en krig mellem jernbaner og vejtransport.
Ikke så meget ude i marken, hvor godset jo transporteres af dem, og på den måde, der er bedst for alle, men på slagmarken i EU. Endda i en grad så der er medlemmer af Europa-Parlamentet, der tror på, at man kan hjælpe jernbanerne ved at gøre vilkårene mere og mere umulige for vejtransport.
Nok er nok
Men pendulet er ved at svinge i den anden retning. For nogle måneder siden var vi nogle repræsentanter fra forskellige organisationer - herunder Nordic Logistics Association, organisationen der repræsenterer nordiske transportvirksomheder i EU - og forskellige transportformer, der satte os ned og sagde nok er nok. EU's transportpolitik skal have mere fokus på logistik og brede emner og mindre fokus på forskelle og hindringer.
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]
Vi skal ikke snakke om skiftet fra vej til bane som et mål i sig selv, men vi skal tale om effektiv logistik og transport systemer i EU, der kan bidrage til at opnå mange af de andre politiske mål i EU.
Hensigten er også at få gjort det klart for alle medlemmer af Europa-Parlamentet, at transport og logistik påvirkes af mere end transportpolitikken. Transport og logistik har også betydning for EU's planer for vækst og beskæftigelse i de kommende år.
Vi skal ikke snakke om skiftet fra vej til bane som et mål i sig selv, men vi skal tale om effektiv logistik og transport systemer i EU, der kan bidrage til at opnå mange af de andre politiske mål i EU.
Søren Hyldstrup Larsen
EU-chef DTL og direktør Nordic Logistics Association
Vores tanker endte med det, som vi kalder European Logistics Platform (ELP), som så småt er ved at sætte sit præg på debatten i EU. Platformen er meget opmærksom på behovet for en direkte kontakt til politikerne og har derfor fået etableret en styregruppe med deltagelse af medlemmerne af Europa-Parlamentet fra et bredt udsnit af interesser, lande og politiske grupper.
For et par dage siden var vi således vært for en meget vellykket debataften i Europa-Parlamentet om transport i byområder, hvor vi samlede politikere og repræsentanter for alle transportformer til en debat om, hvorledes vi bedst organiserer fremtidens transport i byområder.
For den første gang oplevede jeg til et arrangement i Bruxelles om transport, at jernbanerne, vejtransport og flodtransport sammen forsøgte at vise deres forskellige fordele, men i en erkendelse af, at alene kunne ingen af dem løfte opgaven. Distribution i byer er en særlig udfordring. Som en repræsentant fra Transport for London udtrykte det: "Der er 5000 ansatte til at sørge for systemet til persontransport i London - jeg har 15 medarbejdere til at sørge for et system for godstransport i London!" Med andre ord er bidrag til løsninger fra operatørerne af afgørende betydning.
Kommer ELP til at ændre debatten i EU? For tidligt at sige, men vi har skabt en basis, for at arbejdet om EU's transportpolitik kan blive mere konstruktivt i opløbet til valget til Europa-Parlamentet i 2014 og til dannelsen af den nye Europa-Kommission.
Politikerne i Europa-Parlamentet må i hvert fald finde nye argumenter, hvis de pludselig står over for en samlet front af transport- og logistikoperatører, der uanset transportform stiller specifikke krav omkring infrastruktur, konkurrence, sociale forhold, beskatning mv.