EU langer ud efter tyske lønkrav til chauffører

ANKLAGE: Tyske krav om mindsteløn til alle chauffører – også udenlandske - der kører i landet, er i strid med EU-reglerne. Det mener EU-Kommissionen. Dansk Industri glæder sig over udmeldingen, mens DTL kalder den et fejlskud. En principiel sag, vurderer forsker.

EU-Kommissionen kræver, at Tyskland ændrer sine krav om mindsteløn til alle lastbilchauffører, der kører i landet. De tyske krav gælder også for ansatte i virksomheder, der ikke har sæde i Tyskland.
EU-Kommissionen kræver, at Tyskland ændrer sine krav om mindsteløn til alle lastbilchauffører, der kører i landet. De tyske krav gælder også for ansatte i virksomheder, der ikke har sæde i Tyskland.Foto: Colourbox
Michael Hjøllund

De her sager prikker til spørgsmålet om, i hvor høj grad EU kan gå ind og blande sig i noget, som i udgangspunktet er et nationalt spørgsmål.

Jens Arnholtz
Arbejdsmarkedsforsker, KU

Det er ikke foreneligt med EU's regler for det indre marked, når Tyskland kræver, at alle lastbilchauffører, der kører i eller igennem landet, får en lovfastsat mindsteløn på 8,5 euro i timen.

Det mener EU-Kommissionen, der tirsdag sendte en officiel skrivelse til tyskerne, hvor man kræver reglerne ændret.

Ved årsskiftet indførte Tyskland en ny ordning, der betyder, at også udenlandsk arbejdskraft skal overholde landets lovbestemte krav til mindsteløn. Det gælder også internationale transporter, cabotagekørsel, og transitkørsel gennem Tyskland, der foretages af chauffører, hvis virksomheder har hjemme i et andet EU-land.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00