EU's cabotage-kurs deler vandene

CABOTAGE: Ny EU-rapport fastholder, at cabotage fortsat er meget begrænset. Transportkommissær Siim Kallas ser behov for mere præcise, men også friere rammer fremover. I Danmark får rapporten en blandet modtagelse.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

På den lange bane har Kommissionen ret. Men man skal bare ikke være blind for, at en fuld liberalisering overnight med sikkerhed vil føre til store problemer for transporterhvervet i Vest- og Nordeuropa.

Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

I begyndelsen af påsken kunne EU's transportkommissær, Siim Kallas, præsentere sin længe ventede rapport om tingenes tilstand på det europæiske marked for vejgodstransport. En rapport, som får en blandet modtagelse fra forskellige hjørner af den danske transportbranche.

Rapporten slår først og fremmest fast, at vejgodstransporten fra 2001-2010 har lidt under faldende produktivitet (gennemsnit på -0,2 procent om året), hvor yderligere liberalisering af cabotage-reglerne bliver udråbt som et vigtigt middel til at gøre noget ved det problem. Her lyder det, at de nuværende begrænsninger for cabotagen medfører et tab for den europæiske økonomi på 375 millioner kroner om året.

"De nuværende regler er skadelige for europæiske virksomheder og for miljøet. Vi har brug for klare regler for branchen, og samtidig skal vi sikre gode arbejdsvilkår for chaufførerne," sagde Siim Kallas i en pressemeddelelse.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00