Debat

Forbrugerrådet: Gode takter i ny taxilov

DEBAT: Grænsen mellem delebiler, kollektiv transport og taxikørsel er udfordret. En ny lov bør adressere gråzonerne og skabe klare rammer og krav, skriver Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Taxibranchen og det traditionelle bilejerskab bliver udfordret. Antallet af leasede, lånte og delte biler stiger.

Fra 2015 til 2016 er antallet af privatleasede biler steget med næsten 50 procent. LetsGo, Gomore, SnappCar, MinbilDinbil, DriveNow og Uber er nogle af de tjenester, der er kommet inden for de sidste par år, og der kommer hele tiden nye til.

Selvom over halvdelen af de danske husstande selv har bil eller biler, er der ingen tvivl om, at de nye tjenester kan noget, som forbrugerne efterspørger. Som forbrugere hilser vi konkurrencen velkommen. Det giver bedre service, gode informationsløsninger og billigere transport. Mange forbrugere lægger også vægt på, at transporten er miljørigtig, og at de kan rate transporten og chaufføren og læse andres vurderinger.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Styr på gråzonerne
Udviklingen understreger i stigende grad, at den eksisterende lov om taxikørsel er rigid og forældet. Regeringens aktuelle politiske taxi-udspil tager da også udgangspunkt i tilbagegangen for branchen, hvor antallet af taxier er faldende. Både branche og forbrugere har behov for en ny ramme, der adresserer det moderne transportmarked og de nye teknologiske muligheder.

Uber's indtog i Danmark har for alvor udfordret grænsen mellem delebiler, kollektiv transport og traditionel taxikørsel. En ny lov bør adressere de gråzoner, der eksisterer i dag, og skabe klare rammer og krav. Ikke bare for den traditionelle branche, men også de mange nye koncepter og ikke mindst dem, vi endnu ikke har set, men som helt sikkert kommer. Samtidig skal kravene til markedsadgang ikke blive så omfattende, at man reelt udelukker nye initiativer og nye virksomheder. Det bliver en udfordring.

Som forbrugere hilser vi konkurrencen velkommen. Det giver bedre service, gode informationsløsninger og billigere transport.

Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Glem ikke landdistrikter 
I Aarhus og København har kun 30-50 procent af husstandene bil. Kombination af cykel, kollektiv transport og nye bil-løsninger udsætter bilkøbet eller erstatter bil nummer to. Men hvad med resten af landet? En del af regeringens motivation for det politiske udspil er den dårlige eller manglende taxi-dækning i landdistrikterne i dag. Det er også et problem, vi hører om i Forbrugerrådet Tænk. Men spørgsmålet er, om denne udfordring alene kan løses med en ny lov?

I regeringens udspil er der lagt op til, at begrænsninger i geografi og antal licenser ophæves. Ligesom enkeltpersoner kan erhverve licens. Det er et skridt på vejen. Men der er behov for at se samlet på transporten i landdistrikterne. Taxiselskaberne varetager også kommuner og regioners transport af patienter, ældre og mennesker med handicap, men mange steder erstatter den såkaldte flextrafik også kollektive transport. Det kan være en god løsning, men vi ved meget lidt om, hvordan flextrafikordningerne fungerer, og hvordan de spiller sammen med anden transport.

I det hele taget giver det rigtig god mening at integrere taxierne mere i det samlede transportsystem. Hvorfor er taxi-selskaberne for eksempel ikke en del af Rejseplanen, så de i højere grad kan fungere som bindeled i den kollektive transport?

Tryg og sikker transport
Uanset, hvem vi vælger at køre med, skal vi kunne transportere os trygt og sikkert. Det skal være klart, hvem der bærer forsikringsforpligtelsen. Vi må ikke gå på kompromis med trafiksikkerheden, og når tingene ikke er i orden, skal vi vide, hvem der bærer ansvaret – selskab, chauffør eller begge. Og netop fordi vi bevæger os i uopdyrket land, er det også helt centralt, at der er en god klagevej. Derfor er vi i Forbrugerrådet Tænk også glade for at se, at regeringens udspil indeholder et forslag om at etablere et ankenævn på området.

Det er ikke så lidt, en ny taxi-lov skal kunne favne. Regeringens udspil indeholder gode takter, og vi vil foreslå, at der gennemføres en evaluering, når vi har set effekterne af en ny lov, så vi kan følge op på, om forbrugernes og fremtidens taxalov er på rette vej.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Pram

Adm. direktør, Dansk Sygeplejeråd
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00