Debat

Forsker: Analyse af EP's første behandling af den fjerde togpakke

TRANSPORTDEBATTEN: Overordnet vil den 4. togpakke påvirke den danske jernbanepolitik, især beslutninger som togfonden, DSB's fremtidige rolle, IC4-togsæt og elektrificering af netværket, skriver adjunkt ved Roskilde Universitet, Helene Dyrhauge.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transportdebattens forrige udgave handlede om DSB. Den fulgte Helene Dyrhauge og hun har på den baggrund ønsket at give sit besyv med i debatten. Hun har derfor skrevet nedenstående debatindlæg, der også kredser om nogle af de EU-aspekter, som den nuværende udgave af Transportdebatten handler om (red.).

Af Helene Dyrhauge

Adjunkt, Roskilde Universitet 

Europa Parlamentet har første behandlet den 4. togpakke, som nu er sendt videre til rådet.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Den endelig vedtagelse af togpakken bliver taget af det nye parlament senere på året, afhængig af rådets forhandlinger.

Den 4. togpakke følger sporet lagt i de foregående togpakker og forsøger at afklare to udstående problemstillinger.

Kort sagt: EU's politiske debat drejer sig om DB's rolle i EU's jernbanemarked.

Helene Dyrhauge
Adjunkt

Den ene problemstilling er effektivisering af sikkerhedscertificeringen og køretøjsgodkendelse, hvor Kommissionen vil flytte de nationale administrative beslutningsprocesser til det Europæiske Jernbane Agentur.

Målet er gennemsigtige og effektive processer, hvor jernbanevirksomhederne kun skal gennem én godkendelsesproces i stedet for tyve!

Dette forslag blev godkendt af Europa Parlamentet, som også støttede harmonisering af teknisk specificering af interoperabilitet.

Følsomt område
Den anden problemstilling er adskillelse, især at sikre infrastrukturforvalterens uafhængighed af jernbanevirksomheder. Dette er et meget følsomt politisk område.

Siden overtrædelsesprocesserne mod flere medlemslande for ikke at have implementeret den første togpakke og omarbejdelsen af den første togpakke er diskussionen om adskillelse blevet skarpere.

Kommissionen, dele af jernbanesektoren, enkelte medlemslande, inklusiv Danmark, og flere MEP'er har kritiseret den integrerede tyske model.

DB Bahn (Deutsche Bahn) er flere gange blevet anklaget for at misbruge dens organisatoriske struktur til at gøre det svært for dens konkurrenter at operere på det tyske marked. Samtidigt har DB opkøbt flere jernbaneselskaber andre lande.

Kort sagt, EU's politiske debat drejer sig om DB's rolle i EU's jernbanemarked. 

Parlamentets første behandling af den 4. togpakke medførte en udvanding af både Kommissionens forslag og Transport udvalgets anbefalinger m.h.t. til adskillelsen af infrastrukturforvalteren og jernbanevirksomhed.

Intenst lobbyarbejde
Traditionelt har Europa Parlamentet, og især Transportudvalget, været pro-markedsåbning og har presset medlemslandene for mere adskillelse.

Senest i 2011-2012 pressede Parlamentet for mere adskillelse, end Kommissionen havde foreslået i dens omarbejdelse af den første togpakke; men gav op pga. modstand fra Rådet.

Siden har støtter af den integrerede model lobbyet både Kommissionen og Europa Parlamentet for mindre adskillelse.

Parlamentets godkendelse den 26. februar indikerer, at MEP'er er blevet mere nationalt orienteret. Dette kunne skyldes det kommende valg, eller lobby-presset fra nationale organisationer er blevet større!

Overordnet vil den 4. togpakke påvirke den danske jernbanepolitik, især beslutninger m.h.t. togfonden, DSB's fremtidige rolle, IC4 togsæt og elektrificering af netværket.

Den intense lobbyisme fra jernbaneorganisationer har medført mere fokus på nationale interesser og nødvendigør en mere aktiv dansk deltagelse i EU's jernbane politik. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00