Forskere afviser regeringen: Højere fart giver flere døde

FART: Regeringen og Vejdirektoratet er ifølge forskere ude på tynd is, når man påstår, at farten kan hæves på udvalgte vejstrækningen, uden der vil ske flere ulykker. Direktorat: "Det er vores bedste bud."

Forskere anfægter regeringens vurdering af at kunne hæve hastigheden på udvalgte vejstrækninger uden konsekvenser for trafiksikkerheden.
Forskere anfægter regeringens vurdering af at kunne hæve hastigheden på udvalgte vejstrækninger uden konsekvenser for trafiksikkerheden.Foto: /ritzau/Kenneth Meyer
Kim Rosenkilde

Medmindre man har opfundet en ny gylden trafiksikkerhedsindsats, så tvivler jeg på, at det holder for en nærmere faglig vurdering.

Harry Lahrmann
Lektor ved Aalborg Universitet

Det er på et yderst spinkelt grundlag, at regeringen mener at kunne hæve fartgrænsen på såvel landeveje som motorveje, uden at flere vil komme til skade eller blive dræbt.

Ifølge to førende trafikforskere strider det ikke blot mod trafikkens jernlov om at fart dræber, men også mod erfaringerne fra tidligere forsøg med at tillade højere hastigheder.

Også selvom regeringen vil øge sikkerheden på de udvalgte strækninger.

Dokumentation

Regeringen vil hæve fartgrænser

Regeringen vil i forlængelse af sit finanslovsudspil øge hastighedsgrænsen på udvalgte landeveje fra 80 til 90 km/t. Samtidig vil regeringen øge hastighedsgrænsen på udvalgte motorveje til 130 km/t.

Med forslaget afsættes i alt 93,6 mio. kr. Disse midler skal blandt andet anvendes til tiltag på de udvalgte motorveje og landeveje for at gøre det trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænserne.

Konkret vil sikkerhedsindsatserne på landevejene bestå af hastighedstavler, rumleriller langs vejmidten og kantlinjer, lokale hastighedsbegrænsninger omkring større kryds, rundkørsler og skarpe sving. Herudover vil der blive opsat nye autoværn ved faste genstande som store sten, træer m.m.

På motorvejsstrækningerne vil samme type indsatser ifølge Vejdirektoratet blive benyttet. Særlig relevant er rumleriller og autoværn samt tiltag, som skal få bilister til at sænke hastigheden igen.

På baggrund af regeringsgrundlaget undersøger Vejdirektoratet desuden anvendelse af en lokal hastighedsbegrænsning på 120 km/t i stedet for de nuværende 110 km/t på motorvejsstrækninger, der tidligere er vurderet uegnet til 130 km/t.

Kilde: Transportministeriet og Vejdirektoratet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00