Gamle trafiklys koster samfundet en milliard

NYHED: Samfundet kunne årligt spare 900 mio. kr., hvis de mange gamle lysreguleringer justeres eller skiftes ud. Investeringen vil være tjent ind på 18 dage, viser overslag fra Vejdirektoratet.
Foto: colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Fordelene for trafikanterne skønnes at være mindst 1 mia. kr. årligt mod omkostninger til optimering og implementering på bare 30.000 kr. pr. signalanlæg eller ca. 40 mio. kr. i alt for alle landets samordnede signalanlæg. En samfundsøkonomisk opgørelse viser en tilbagebetalingstid på 18 dage.

Vejdirektoratet
(fra rapport om lyssignaler)

19 mio.liter brændstof og 9 mio. køretimer til en samlet værdi af 900 mio. kr. Så mange penge kan samfundet spare, hvis vi i Danmark justerede eksisterende lysreguleringer i trafikken oftere og udskiftede de ældste med nye og mere intelligente anlæg. 

Hos Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune kan man godt nikke genkendende til problemet.

"Der er en stor vedligeholdelsespukkel. Opdatering eller udskiftning af lyssignaler har samme lave prioritet hos politikerne som for eksempel kloakkerne. I det korte løb mærker man ingen konsekvens af mangelfuld vedligholdelse, men efter en årrække kræver det store ressourcer at få moderniseret området. Og her er vi nu, siger Lars Bo Frederiksen fra Center for Trafik i Københavns Kommune.

Kommuner er pressede
Derfor er man i København ligesom i andre kommuner nødt til at prioritere benhårdt. 

"Der kan sagtens være lysreguleringer, som ikke er blevet justeret i måske et årti. Men vi har primært kun tid til at tage os af nye projekter, hvor vi justerer lysanlæggene for at lempe busser og cyklister hurtigt rundt i byen eller sikre uheldsplagede kryds," siger Lars Bo Frederiksen.

Vejdirektoratet har sammen med rådgivningsfirmaet COWI lavet det, de selv kalder et groft overslag, på baggrund af rundspørger til kommunerne om lysreguleringernes tilstand.

Tjent ind på 18 dage
De har så sammenlignet effektiviseringspotentialet med nye og avancerede anlæg, ganget besparelsen op og nået til det store beløb.

Besparelserne sker, fordi gamle eller dårligt indstillede lysreguleringer giver trafikanterne mere ventetid med motoren tændt, ligesom at biler og lastbiler bruger mere brændstof, når de alt for ofte skal stoppe for rødt lys og speede op igen.

Den gode nyhed er ifølge undersøgelsen, at der kan hentes mange penge ved blot at justere anlæggene efter de nye trafikmænger. Andre skal moderniseres eller udskiftes, så de kan arbejde sammen med andre lysanlæg på vejstrækningen og dermed sikre en mere flydende trafik.

"Fordelene for trafikanterne skønnes at være mindst 1 mia. kr. årligt mod omkostninger til optimering og implementering på bare 30.000 kr. pr. signalanlæg eller ca. 40 mio. kr. i alt for alle landets samordnede signalanlæg. En samfundsøkonomisk opgørelse viser en tilbagebetalingstid på 18 dage, svarende til en forrentning 2000 pct. det første år," skrev Vejdirektoratet i et oplæg til et foredrag om undersøgelsen, som deres ekspert på området holdt på fagkonferencen "Vejforum 2007" for 3 måneder siden.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00