Heunicke afviser Langeskov-løfte

TOG: Der var tale om udgangspunkter og løse hensigterklæringer i forlig om IC-stop på Langeskov Station - ikke en håndfast aftale, slår minister fast i samråd. De borgerlige samrådsspørgere anklages for lokal valgkampsfnidder.

Foto: Dennis Rosenfeldt
Lise-Lotte Skjoldan

Der har aldrig været nogen håndfast aftale om, at et IC-tog skal have stop på Langeskov Station, der er i gang med at blive ombygget til genåbning.

Og i øvrigt er det DSB selv, og ikke Folketinget eller transportministeren, der fastlægger, hvilke stationer der betjenes af hvilke tog.

Det var transportminister Magnus Heunickes (S) svar til de tre politikere fra Venstre, der havde indkaldt ministeren i samråd om den betændte sag om Langeskov Station på det østlige Fyn.

Folketingsmedlemmerne fra Venstre Lars Chr. Lilleholt, Erling Bonnesen og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt havde spurgt ind til status på Langeskov Station som IC-stoppested. V-politikerne mener, at det hele tiden har været aftalen.

Men det var Magnus Heunicke uenig i.

Ministeren gennemgik de forskellige debatter, notater og aftaletekster, hvor et IC-stop i Langeskov har været nævnt. Her understregede han, at der hver eneste gang har været en ordlyd, der signalerede, at der ikke var tale om en endelig beslutning.

Han fremhævede ordet “udgangspunkt” i et notat fra oktober 2010, hvor “udgangspunktet for betjening af stationen i Langeskov vil være med et standsende IC-tog”. Ligeledes fremhævede Magnus Heunicke ordet “tænkes” i et folketingssvar fra november 2011, hvor daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sagde: “Langeskov tænkes betjent med et IC-tog.”

“Det er ikke tilfældigt, at man ikke vælger “fastlagt” og “aftalt” og så videre, men “tænkes” og “udgangspunkt”,” siger Heunicke og fastslår, at udgangspunktet dengang var baseret på en foreløbig vurdering fra BaneDanmark, som siden har ændret sig.

Samtidig understregede ministeren over for samrådsspørgerne, at forligskredsen hele tiden har været gjort opmærksom på, at forudsætninger kunne ændre sig.

Samrådsspørgsmål er lokalvalgkamp
Mens transportminister Magnus Heunicke var meget rund og imødekommende i sin gennemgang, var Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, anderledes direkte i sine udfald mod de borgerlige politikere, der stod bag samrådsspørgsmålet.

“Jeg må sige, jeg er overrasket, ærgerlig og skuffet over hele den attitude, som samrådsspørgerne lægger for dagen."

“Det er et meget aggressivt, inkvisitatorisk, nærmest melodramatisk manipulationscirkus, der bliver lagt for dagen,” sagde Rasmus Prehn.

Rasmus Prehn anklagede i stedet Hans Christian Schmidt og Lars Chr. Lilleholt for i valgkampens hede at love de østfynske vælgere et IC-stop. Som transportminister havde Hans Christian Schmidt sendt et brev til Kertemindes borgmester, at det desværre ikke var særligt realistisk at lade IC-tog stoppe i Langeskov.

Men budskabet var et andet, da valgkampen i 2011 var i gang, mente Rasmus Prehn.

“Da valgkampen nærmer sig, og den anden samrådsspørger (Lars Chr. Lilleholt, red.) har sat annoncer i den lokale avis, så kommer ministeren beredvilligt rejsende til Kerteminde og lover den store pakke,” sagde transportordføreren og henviser til Fyens Stifttidende, hvor Hans Christian Schmidt talte om IC-stop i Langeskov.

Samme synspunkt gjorde transportordfører for Enhedslisten sig til talsmand for. Han mente, at der gik sognerådspoltik i transportpolitikken, og at politikerne ville have noget til deres “pastorater”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Lars Christian Lilleholt

MF (V), fhv. energi-, forsynings- og klimaminister
journalist (DJH 1993)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00