Rådet for Sikker Trafik: Trafiksikkerhed giver økonomisk gevinst

DEBAT: Investering i forebyggelse af trafikuheld redder liv, sparer mange for sorg og lidelser og giver en samfundsøkonomisk gevinst. Derfor bør den nye transportminister have fokus på trafiksikkerheden, mener Rådet for Sikker Trafik.

Af Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik

En lastbilchauffør overser en kø på motorvejen, da han er træt og uopmærksom. Pludselig brager han op i en kø af biler, der bliver mast, og flere mennesker mister livet, og andre får alvorlige skader.

Omkring 99 procent af trafikulykkerne i Danmark skyldes vores adfærd i trafikken: Vi kører for stærkt, vi er uopmærksomme, vi kører spritkørsel, eller vi undlader at tage selen på.

Det rammer både de enkelte hårdt, når de bliver involveret i en trafikulykke, der enten efterlader dem i en kørestol eller koster dem livet. Men det rammer også deres familier og omgivelser, der står tilbage med en stor sorg.

I flere år har man med målrettede indsatser formået at gøre trafikken mere sikker og reducere antallet af trafikskadede og -dræbte.

Men i år er udviklingen vendt: Nu stiger antallet af dræbte og kvæstede mennesker på vejene desværre igen. En tendens, som vi ser både i Danmark og resten af Europa.

Sikkert ud og hjem
Derfor er der brug for, at vi holder snuden i sporet og fortsætter indsatsen med at gøre trafikken mere sikker. I udlandet er Danmark kendt for samarbejdet på trafiksikkerheds-området, hvor lovgivning, vejtekniske løsninger, kontrol og kampagner går hånd i hånd.

En metode, der har vist sig effektiv, men som kræver målrettede indsatser. Vi kommer ikke sovende til at nå de ambitiøse mål, der er opstillet frem mod 2020.

Det forudsætter en fælles, koordineret indsats, hvis flere personer hver dag skal kunne komme sikkert hjem til deres familier.

Trafikulykker koster milliarder
Trafikulykker har ikke bare ufattelige menneskelige omkostninger. Ulykkerne på vejene koster årligt samfundet milliarder af kroner til redningsindsats, sygehusophold, genoptræning, sygedagpenge, manglende skatteindtægter og så videre.

Den gennemsnitlige samfundsmæssige omkostning ved en enkelt trafikulykke er 2,8 millioner kroner. Medregner man de såkaldte velfærdstab, er tallet helt oppe på 4,6 millioner kroner per trafikulykke.

Færdselssikkerhedskommissionen har beregnet, at antallet af personskader vil kunne reduceres med 7.500 fra 2013 til 2020, hvis målene i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan opfyldes, og indsatserne gennemføres.

Det svarer til en samfundsmæssig besparelse på 21 milliarder kroner i direkte målbare omkostninger. Derfor kan trafiksikkerhed betale sig – både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Ambitioner for trafiksikkerhed
Vi i Rådet for Sikker Trafik hilser den nye transportminister velkommen i stolen og ser frem til samarbejdet.

Udmeldingen fra den nye regering er, at man er ambitiøs i sin tilgang til den politiske opgaveløsning.

I den nuværende situation er det – desværre – ekstra vigtigt, at ambitionerne er store også på det trafiksikkerhedsmæssige område, hvis udviklingen skal vendes, og antallet af dræbte og tilskadekomne på de danske veje skal nedbringes.

Her har ikke mindst transportministeren en meget væsentlig rolle at spille.

Forrige artikel NLA: Frankrig og Tyskland har bekræftet kampen mod social dumping NLA: Frankrig og Tyskland har bekræftet kampen mod social dumping Næste artikel Taxi Råd: Fri og fair konkurrence for taxakørsel Taxi Råd: Fri og fair konkurrence for taxakørsel