Interkontinental flytrafik har udsigt til fortsat kvote-fritagelse

KLIMA: Flyvninger ud af EU ser ud til også fremover at slippe for betaling af CO2-kvoter. Men presset på at få flyindustrien til at komme med egen løsning stiger. Samtidig nærmer EU-lovgiverne sig en samlet løsning for den fortsatte handel med CO2-kvoterne.

Flyvninger ud af EU vil ikke være omfattet af nye skærpede regler i EU's kvotehandel. For en tid i hvert fald.
Flyvninger ud af EU vil ikke være omfattet af nye skærpede regler i EU's kvotehandel. For en tid i hvert fald.Foto: Colourbox

Af Jacob Hederos
Altinget.se

I sidste uge blev der taget flere skridt til at sætte rammerne for den fortsatte handel med CO2-kvoter i EU. Kvotehandelen, der dækker næsten halvdelen af CO2-emissionerne i unionen, forhandles i øjeblikket i flere parallelle processer.

Først tog Europa-Parlamentet stilling til, hvordan handel med emissioner for flyindustrien skal se ud i fremtiden. Med et overvældende flertal stemte parlamentet dels for, at EU's flytrafik skal begynde at betale for 50 procent af kvoterne i 2021 i stedet for kun de 15 procent, de i øjeblikket køber på auktion.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00