Debat

ITD: Grøn transport er win-win

DEBAT: Lastbiltransportens effektivisering er en vindersag. Derfor skal de nye ideer og innovationen, som kan gøre dansk transport mere effektiv, grøn og kundefokuseret end konkurrenterne, gødes, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
Dansk transportbranche skal øge konkurrenceevnen med blandt andet grønne initiativer, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
Dansk transportbranche skal øge konkurrenceevnen med blandt andet grønne initiativer, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.Foto: ITD
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Jacob Chr. Nielsen
Administrerende direktør i ITD

Dansk økonomi og samhandel er dybt afhængig af lastbiltransport. Mere end 90 procent af al indenrigs godstransport foregår med lastbil ligesom omkring en tredjedel af vores import/eksport.

Netop derfor er det fantastisk positivt, at Danmark er en europæisk front-runner, når det gælder om at spare på lastbilernes brændstof.

Konkret er vi gået meget videre end mange andre EU-lande i at tillade højere totalvægte for vores vogntog og også længere lastbiler - de 25 meter lange modulvogntog.

Det giver en mere effektiv transportøkonomi, altså mere transporteret gods per liter diesel. Og det er en ren win-win for samfundet, for vognmændene og for transportkøberne.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Stærkt samarbejde
I skrivende stund er vi næsten i mål med en total revidering af de danske regler om lastbilernes vægte og dimensioner. Vi mangler kun at få de syv-akslede vogntogs maksimalt tilladte vægt op på 56 tons, men forarbejdet er gjort, og ændringen er med i regeringens nye vækstpakke.

Også med modulvogntogene går det den rigtige vej. Det er ligeledes med i vækstpakken at udvide det vejnet, hvor de lange vogntog er tilladt.

Vi har netop besluttet at etablere et innovationscenter for hele branchen. I løbet af de kommende måneder starter vi på rekruttering af de kompetencer, der skal til for at drive et videnscenter, der kan få dansk vejtransport endnu længere frem i førerfeltet omkring innovation.

Jacob Chr. Nielsen
Administrerende direktør i ITD

Et stærkt samarbejde imellem branchen, politikerne og embedsværket har skabt vores helt unikke case omkring effektivisering i dansk lastbiltransport. Der kræves et stort forarbejde med analyser af vejslid og belastning af broer og infrastruktur for at få mere gods over på lastbilerne.

Det koster noget i form af et øget vejslid og dermed ekstra vedligehold at putte mere gods på ladet af lastbilerne.

Men for samfundet som et hele er resultatet positivt, og derfor har der været klar opbakning på tværs af partiskel og forskellige interesseorganisationer til at investere i en grønnere og mere effektiv lastbiltransport i Danmark.

Ingen angst for det grønne
I transportsektoren er der ingen angst over for grønne initiativer. Tværtimod er utålmodigheden stor hos vognmænd og transportvirksomheder, hver gang grænsen rykkes for, hvor meget gods de forskellige lastbiler må køre med. De ekstra marginaler giver ekstra konkurrenceevne, og derfor vil branchen gerne investere i det optimale grej.

Men der er endnu flere effektiviseringer, der venter på at blive høstet. Vi er godt i gang med at se på en bedre og mere effektiv organisering af varelogistikken i byerne. Det kan handle om at få spredt varekørslen ud over døgnet, så lastbilerne ikke holder i kø sammen med den øvrige trafik i myldretiderne.

Ligesom med vægtene og dimensionerne kræver det ændringer af regler og lovgivning samt analyser af de mulige konsekvenser. Det er myndigheder, politikere og branche i gang med at løse i fællesskab.

Og så er der de ideer, som slet ikke er dukket op til overfladen endnu. Her vil vi gå forrest i ITD. Vi har netop besluttet at etablere et innovationscenter for hele branchen. I løbet af de kommende måneder starter vi på rekruttering af de kompetencer, der skal til for at drive et videnscenter, der kan få dansk vejtransport endnu længere frem i førerfeltet omkring innovation.

Det er ingen hemmelighed, at danske transportvirksomheder i stigende grad udsættes for international konkurrence. I ITD har vi svaret på, hvad der skal til: styrket konkurrencekraft. Vi skal gøde de nye ideer og den innovation, som kan gøre dansk transport mere effektiv, mere grøn og mere kundefokuseret end konkurrenterne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Christian Nielsen

Adm. direktør, Meldgaard Recycling, fhv. folketingskandidat, Venstre
hd i regnskab, MBA (Leicester)

0:000:00