Debat

Kabell: Kør regeringen ud på et sidespor

DEBAT: Skal trængslen i hovedstadsområdet løses, må andre partier, interesseorganisationer, kommuner og regionen presse regeringen væk fra sin fejlslagne kurs, skriver Morten Kabell (EL).

Desværre er der ikke noget, der tyder på, at regeringen vil tage opgaven med at bekæmpe trængslen i hovedstadsområdet seriøst, skriver Morten Kabell (EL). 
Desværre er der ikke noget, der tyder på, at regeringen vil tage opgaven med at bekæmpe trængslen i hovedstadsområdet seriøst, skriver Morten Kabell (EL). Foto: Mark Knudsen/Monsun
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København

Bekæmpelsen af trængslen er igen sat på den politiske dagsorden.

Denne gang på initiativ af Region Hovedstaden. Desværre er der ikke noget, der tyder på, at regeringen vil tage opgaven med at bekæmpe trængslen i hovedstadsområdet seriøst.

I regeringsgrundlaget har man varslet en bedre balance mellem investeringer i kollektiv transport og nye veje. Reelt vil regeringen dog arbejde for en skævvridning, da den kun har løftet sløret for to konkrete projekter: en ny midtjysk motorvej fra Give til Lunderskov og en havnetunnel i København.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Til gengæld har transportministeren allerede sløjfet den statslige medfinansiering af nye letbaner flere steder i landet, ligesom regeringen truer med at svinge sparekniven over togfonden, der skal finansiere elektrificeringen af jernbanenettet og sikre hurtigere kollektiv transport på tværs af Danmark. Og når det kommer til investeringer i cykelinfrastruktur, er transportminister Hans Christian Schmidt af Altinget citeret for at sige: ”Størstedelen af alle cykelture foregår på kommuneveje, og det er derfor kommunerne, der har en opgave at løse.”

Lyt til eksperterne
Skal trængslen i hovedstadsområdet løses, kræver det, at vi lytter til eksperternes anbefalinger. Trængselskommissionen pegede på nødvendige investeringer på op imod 42 milliarder kroner. Investeringerne skal primært falde i form af grønne alternativer til bilen, eksempelvis en fortsat udbygning af supercykelstier og letbaner på kryds og tværs af regionen.

Hovedstadens pendlere og virksomheder kan ikke være tjent med, at de skal spilde tid i endeløse bilkøer og overfyldte, forsinkede toge, blot fordi vi har en regering, der fornægter fakta og har set sig sur på landets hovedstad.

Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København

De penge kan kommunerne ikke finde på egen hånd, og staten må derfor bidrage til investeringerne. Hertil kommer, at både Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen har peget på, at trængselsproblemerne ikke bliver løst, med mindre vi indfører roadpricing. Også dette initiativ kan kun blive til noget, hvis staten bakker op og baner vejen med en lovændring.

Regeringen fordrejer fakta
Men regeringen har desværre gjort det til sit adelsmærke at ignorere forskerne og fordreje fakta. Det så vi med gylle-gate, og alt tyder på, at det samme vil gøre sig gældende på transportområdet.

Da Jyllands-Posten 21. marts kunne præsentere solid dokumentation for, at motorveje ikke bidrager til væksten i udkantsområderne af Danmark, betegnede erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen analysen som noget vrøvl: ”For mig lyder det som noget værre københavneri. Det er da sund fornuft, at der er nogle gode trafikale forhold for både befolkning og virksomheder, hvis man skal bevare en nogenlunde befolkningsudvikling i vores yderområder.”

Skal trængslen i hovedstadsområdet løses, må andre partier, interesseorganisationer, kommuner og regionen presse regeringen væk fra sin nuværende fejlslagne kurs. Hovedstadens pendlere og virksomheder kan ikke være tjent med, at de skal spilde tid i endeløse bilkøer og overfyldte, forsinkede toge, blot fordi vi har en regering, der fornægter fakta og har set sig sur på landets hovedstad.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

0:000:00