Klimaråd: Afgiftsrabat giver vigtigt kunstigt åndedræt til elbiler

AFGIFT: Aftalen om at fastholde lave afgifter på elbiler til 2019 indfører et nyt princip, der ifølge Klimarådet kan være med til at sikre elbilernes fremtid i Danmark. Men rådet efterlyser en mere langsigtet løsning.

Tirsdag indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet og Radikale en aftale om at udskyde afviklingen af afgiftsrabatter på elbiler.
Tirsdag indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet og Radikale en aftale om at udskyde afviklingen af afgiftsrabatter på elbiler.Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Kim Rosenkilde

Så længe det er nødvendigt at fremme salget med en rabat, vil det have samfundsøkonomiske omkostninger og betyde et afgiftstab for statskassen, hver gang der bliver købt en ekstra elbil.

Niels Buus Kristensen
Transportøkonom og medlem af Klimarådet

Aftalens lavere afgift kan være med til at få genstartet et marked, der har været gået helt i stå.

Niels Buus Kristensen
Transportøkonom og medlem af Klimarådet

Skal fremtidens biler køre på strøm, må man også politisk være klar til at understøtte det spirende marked for elbiler.

I hvert fald ind til teknologien og markedet er modnet i en grad, så de elektriske køretøjer står bedre rustet i konkurrencen med de diesel- og benzindrevne alternativer. For regeringens Klimaråd er opskriften nogenlunde klar, når retningen formes af EU’s klimamål for 2030 og ambitionen om at gøre Danmark fri af fossile brændsler frem mod 2050.

Derfor tager man i rådet også godt i mod regeringens aftale med Socialdemokratiet og Radikale om at udskyde den endelige afskaffelse af elbilers afgiftsrabatter.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00