Debat

Kortsigtet politik at bekæmpe lovlig cabotage

DEBAT: Regeringen bør stoppe med at gå enegang på cabotageområdet. Som lille nation står vi stærkest, hvis der er fælles EU-lovgivning på området. Det skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).

Danmark bør ikke gå enegang på cabotageområdet. Det mener Kristian Pihl Lorentzen (V), MF og trafikordfører.
Danmark bør ikke gå enegang på cabotageområdet. Det mener Kristian Pihl Lorentzen (V), MF og trafikordfører.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
MF og trafikordfører

Regeringen har med transportministeren i spidsen erklæret krig mod lovlig cabotagekørsel med lastbiler. I debatten ligestiller regeringen ofte lovlig cabotagekørsel, jævnfør de fælles EU-regler, med begrebet ”social dumping”.

I et anfald af kortsigtet, men populistisk politik, indførte regeringen i efteråret 2013 en række danske særregler. Nogle af dem blev man nødt til at trække tilbage, andre er nu kommet for EU-domstolen. Det er absurd, at Socialdemokraterne beskylder Venstre for at tillade social dumping ved ikke at bekæmpe lovlig cabotage.

Flere arbejdsgrupper og udvalg har undersøgt, om cabotage er social dumping. Ingen konkluderer, at det forholder sig sådan. Som et generelt princip ved international kørsel er chaufføren underlagt de løn- og arbejdsvilkår, der gælder i det land, hvor lastbilen er registreret. Chaufføren på en lastbil med tyske nummerplader aflønnes således efter de løn- og arbejdsvilkår, der gælder i Tyskland.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til: [email protected]

Det samme gælder, når danske lastbiler kører cabotage i udlandet, eksempelvis i Norge. Derfor kan man fristes til at spørge regeringen, om det også er social dumping, når danske chauffører kører penge hjem fra Norge. Danske chauffører, ansat i en dansk virksomhed, der udfører cabotagekørsel i udlandet, vil nemlig typisk være aflønnet efter dansk overenskomst.

Regeringen fører krig på baggrund af myter
Regeringen begrunder sin krig mod lovlig cabotage med en række myter som eksempelvis, at der snydes systematisk med cabotage, og at udenlandske lastbiler udkonkurrerer danske lastbiler. Fakta er:

  • Ulovlig cabotage er faldende. Vejkontrollen med udenlandske lastbiler stiger, og antallet af overtrædelser falder glædeligvis.
  • Kontrollen med cabotage intensiveres. Politiet kontrollerede i 2013 cirka 4.500 udenlandske lastbiler for cabotagekørsel. Det er en stigning på cirka 80 procent i forhold til 2012.
  • I perioden 2008-2012 er vognmandskørsel med danske lastbiler i Danmark steget med cirka 17 procent. I 2012 udgjorde cabotagekørsel 3,1 procent af markedet i Danmark. Det er et fald på 1,5 procentpoint siden 2010.
  • Danske lastbiler kører selv cabotage. I 2012 kørte danske lastbiler mere cabotage i udlandet, end udenlandske lastbiler kørte cabotage i Danmark.

De små bliver sorteper, hvis der er fri jagt. Derfor er det uklogt at gå dansk enegang med deraf følgende usikkerhed om reglerne og svækkelse af Danmarks indflydelse i Bruxelles på kommende fælles regler.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
MF og trafikordfører

Venstre har en klar politik i forhold til cabotage: 1) Vi vil ikke være med til yderligere liberalisering af EU-reglerne på området, før lønninger i det samlede EU er i bedre balance. Vi er nødt til at værne om danske vognmænd, indtil de nye lande i øst er kommet op i gear. 2) Venstre vil sætte effektivt ind over for ulovlig cabotage og anden form for snyd med fælles regler. Unfair konkurrence ved brud på reglerne er uacceptabelt.

Vi har derfor været med til at afsætte 74 millioner kroner årligt i 2014-2017 til en styrket indsats mod social dumping i form af ulovlig cabotage. 3) Som en lille nation er det i stærk dansk interesse at have fælles regler for et grænseoverskridende område som transport.

Cabotageregler skal ændres i EU
De små bliver sorteper, hvis der er fri jagt. Derfor er det uklogt at gå dansk enegang med deraf følgende usikkerhed om reglerne og svækkelse af Danmarks indflydelse i Bruxelles på kommende fælles regler.

Hvis reglerne skal ændres, bør det ske ved politisk indsats på EU-niveau og ikke ved skadelig dansk enegang. Konklusion: Venstre er enig i behovet for kamp mod ulovlig cabotage.

Men vi støtter ikke regeringens tankeløse krig mod lovlig cabotage, der mest af alt minder om kortsigtet valgkampsretorik. Lad os i stedet i samarbejde med transportbranchens aktører formulere en ”Transportvision 2025”, hvor målet er, at danske vognmænd bevarer en førerposition såvel herhjemme som i resten af EU. Også i denne sag er der behov for klare mål og midler – samt fælles dansk fodslag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00