Langbusser på gas skal binde hovedstaden sammen

MOBILITET: Danmarks mest travle buslinje, hovedstadens linje 5A, overgår efter påske til et ’BRT-lignende’ koncept med nye gasdrevne busser. Vi vil inspirere andre, siger Movia-formand.

Foto: Movia
Kim Rosenkilde

Et nyt buskoncept skal flytte en million flere passagerer om året frem og tilbage på strækningen mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn.

Den nye linje – 5C – erstatter den i hovedstaden kendte linje 5A, som ifølge Movia er Nordeuropas travleste buslinje. Den nye såkaldte cityline starter 23. april.

Udover at erstatte de traditionelle bybusser på linjen med nye og længere gasdrevne busser, er ruten også blevet forlænget en smule.

Dokumentation

 Linje 5C

  • Det forventes, at den nye linje 5C kan transportere op til 2.200 passagerer pr. retning pr. time. I dag transporterer linje 5A ca. 1.500 passagerer pr. retning pr. time.
  • Cityline på 5C er bestilt og betalt af Herlev Kommune, Københavns Kommune og Tårnby Kommune. Kommunerne har samtidig investeret i at opgradere stoppestederne med nye læskærme og digital trafikinformation. Derudover har kommunerne investeret i nogle større anlægsprojekter, som f.eks. endestationen ved Herlev Hospital - og på at skabe bedre fremkommelighed ved Frederikssundsvej.
  • Der er samlet investeret 185 mio. kr. i Cityline.

Kilde: Movia


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00