Lars Aagaard: "Samlet set vil transporterhvervet i Danmark se, at der er en øget omkostning"

Klimaminister Lars Aagaard afviser blankt, at regeringen overkompenserer vognmandsbranchen for den kommende stigning i dieselafgiften, når den samtidig sænker kilometerafgiften og afsætter nye millioner til grønne lastbiler og biogas. Andre partier i samme aftale ser anderledes på det spørgsmål. 

Afgiftstrykket stiger på transportsektoren fra 2029, når den aftalte lempelse af den kilometerbaserede vejafgift løber ud. Klimaminister Lars Aagaard (M) vil ikke afvise yderligere tiltag i fremtiden. 
Afgiftstrykket stiger på transportsektoren fra 2029, når den aftalte lempelse af den kilometerbaserede vejafgift løber ud. Klimaminister Lars Aagaard (M) vil ikke afvise yderligere tiltag i fremtiden. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Partierne bag den nye aftale om udmøntning af milliarder af kroner fra Grøn Fond har gjort meget for ikke hidse transportbranchen op.

For når dieselafgiften fra næste år bliver hævet med 50 øre literen for at sænke Danmarks klimabelastning, skal vognmændene samme år kompenseres én til én i form af en lavere kilometerafgift.

"Det betyder for vognmændene, at den her aftale i de første år er nogenlunde neutral," sagde klimaminister Lars Aagaard (M) ved præsentationen af aftalen mandag.

0:000:00