Debat

Lokalbanerne skal op i gear

DEBAT: Der er brug for investeringer i lokalbanerne, hvis flere skal vælge den kollektive trafik frem for bilen. Det mener formanden for Region Syddanmark Carl Holst (V).

Der skal investeres massivt i jernbanenettet for at redde lokalbanerne, mener Carl Holst (V).
Der skal investeres massivt i jernbanenettet for at redde lokalbanerne, mener Carl Holst (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carl Holst (V) 
Næstformand i Danske Regioner og formand for Region Syddanmark 

Fakta
Bland dig i debatten! 

Send dit svar til: [email protected]

Den danske jernbane får et stort boost i disse år. Med Togfonden DK bliver der investeret kraftigt i forbedrede baneforbindelser, så vi kan komme ned på en rejsetid på en time mellem de største byer. Også på flere andre statslige jernbanestrækninger får vi en hurtigere rejsetid – det bliver fx også hurtigere at komme fra Svendborg til Odense eller fra Kalundborg til København.

Det bliver til gavn for mobiliteten – og kan gøre det nemmere for virksomheder at tiltrække arbejdskraft over længere afstande. Og så kan det gøre det mere attraktivt for mange at vælge kollektiv trafik i stedet for bilen – det er der brug for, hvis vi vil trængslen på vejene til livs.

Det er vores udfordring, at disse nødvendige investeringer er endog meget vanskelige at finansiere inden for de nuværende økonomiske rammer. 

Carl Holst (V)

En tiendedel af det samlede antal togkilometer i Danmark køres på lokalbanerne, der finansieres af regionerne. De står altså for en ikke uvæsentlig del af den samlede kollektive trafik.

Lokalbanerne kører typisk på mindre strækninger, men de har en vigtig lokal og regional rolle – også som tilbringer af passagerer til landstogtrafikken. Faktisk bliver der transporteret flere passagerer på nogle lokalbanestrækninger end på flere af de statslige strækninger. Fx blev der i 2013 kørt 39 millioner personkilometer på Frederiksværkbanen, mens der på Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved) blev kørt 35 millioner personkilometer.

Regionernes ansvar
Hvis den kollektive trafik skal vælges af flest mulige, må vi sørge for at investere i forbedringer der, hvor det giver mest mening, og så der bliver bedst mulig sammenhæng mellem de forskellige transportformer. Og det er her, at jeg vil tillade mig at komme med et lille pip.

Jeg kan være bekymret for, at kassetænkning forhindrer en effektiv prioritering af indsatsen for at få flere passagerer. For hvorfor er det, at det ikke systematisk bliver overvejet, om man kan få mere for nogle af pengene ved at investere på lokalbanestrækningerne, som er regionernes ansvar?

I regionerne påtager vi os naturligvis vores ansvar for privatbanerne: Gennem en målrettet indsats er det også lykkedes at opnå en flot passagervækst på 19 procent siden 2008 – faktisk en større vækst end der er opnået for fjern- og regionaltog på statens net. 

Økonomiske udfordringer
Realiteten er bare, at regionerne har meget begrænsede budgetter, ligesom staten har brug for særlige bevillinger, hvis der skal opgraderes – og hvor gerne vi end ville, har regionerne i øjeblikket ikke midler til opgraderinger af banerne.

Danske Regioner har netop opgjort, at der over en kommende 10-års periode er behov for ganske store investeringer for overhovedet at sikre, at mange af lokalbanerne kan køre videre på længere sigt – fx skal sporene udskiftes på flere strækninger. 

Det er vores udfordring, at disse nødvendige investeringer er endog meget vanskelige at finansiere inden for de nuværende økonomiske rammer. 

Effektivisering af ressourcer
Der bør bestemt ikke bruges midler på overflødige investeringer, der ikke giver samfundsmæssig mening – og der må derfor prioriteres. Min pointe er bare, at det er ærgerligt, hvis investeringerne i opgraderinger af baner har mere at gøre med, hvilken kasse midlerne skal komme fra, end hvor de giver mest værdi for pengene.

Hvis man skal bruge samfundets ressourcer effektivt, må vi fordomsfrit se på, om man nogle steder kan yde en bedre service ved at prioritere busser. I Region Syddanmark havde vi sådanne overvejelser for få år siden i forhold til Vestbanen fra Varde til Nørre Nebel. Det endte dog med, at det blev besluttet at investere i en modernisering af banen.

Friske øjne på bloktilskud
Der er nu planer om at integrere denne bane mere med statens net, så man kan køre direkte videre med toget til Esbjerg og Ribe. I Region Syddanmark tror vi på, at det kan føre til en mere sammenhængende trafikbetjening og dermed skabe passagervækst.

Det blev i regionernes økonomiforhandlinger for 2015 aftalt med staten, at vi skal se med friske øjne på regionernes bloktilskudskriterier, der bl.a. indeholder et kriterium om det aktuelle antal kilometer lokalbanespor.

Ændres kriteriet, vil det potentielt give regionerne mulighed for at lave en mere reel prioritering mellem bus og tog. Men uanset hvad vil dette ikke løse de økonomiske udfordringer, regionerne har i forhold til at finansiere de nødvendige investeringer i spormoderniseringer på flere lokalbanestrækninger i de kommende år.

Figur: Passagerudviklingen for lokalbanerne 2002-2013 (mio. påstigere)


Kilde: Danmarks Statistik og Trafikstyrelsen (2013-tal fra trafikselskaberne). 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carl Holst

Director, Influenter, højskolelærer, bestyrelsesformand, Idrættens Analyseinstitut, Videncenter for Folkeoplysning, Play the Game, Center for Grundtvigforskning, bestyrelsesmedlem i DigiRehab
lærer (Haderslev Statsseminarium 1996)

0:000:00