Luftfartsudvalg siger nej til flyafgift

FLYAFGIFT: Regeringens luftfartsudvalg anbefaler, at der ikke indføres en passagerafgift på lufttrafik, da det vil koste luftfartselskaberne dyrt. SF vil ikke lægge sig fast, men Enhedslisten håber, at afgiften bliver til noget.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Jeg har ikke tænkt mig at fortælle offentligheden, hvad det er, vi forsøger at få med i skattereformen. Det er mere fornuftigt, at vi holder det i forhandlingslokalet.

Jonas Dahl
Skatteordfører (SF)
Passagerafgift, nej tak.

Sådan lyder det fra regeringens luftfartsudvalg, der torsdag leverede en stribe anbefalinger til, hvordan dansk luftfart skal imødekomme den stigende globale konkurrence.

"Erfaringer fra andre lande viser, at passagerafgifter har en meget negativ indflydelse på især indenrigsluftfarten. Vi er bange for, at det i den grad vil påvirke trafikstrømmene negativt, så luftfartsselskaberne fravælger de danske provinslufthavne," siger formanden for udvalget, Henning Christophersen.

Udvalget blev nedsat af daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) og fik til formål at give en "en samlet vurdering af de forhold, som fremadrettet skal skabe fundamentet for og fremme en fortsat udvikling af et effektivt og konkurrencedygtigt dansk luftfartserhverv i forhold til de mange muligheder, krav og forventninger erhvervet står overfor."

Dokumentation
Passagerafgifter i EU
  • Frankrig: 1 euro indenrigs og 4 euro udenrigs. Business op til 40 euro – provenuet fra ’solidaritetsskatten’ går til udviklingshjælp.
  • Italien: Op til 4 euro – provenuet går til udvikling i lufthavnsbyer.
  • Finland: 1 euro pr. afrejsende passager – provenu til at bekæmpe støj.
  • Irland: Den fiskale afgift nedsat i 2011 fra 10 til 3 euro for at bremse de negative effekter.
  • Østrig: Har fra sommeren 2011 passagerafgift på 8-40 euro for businessclass udenrigs.
  • Tyskland: Indførte i 2011 afgifter på 8 euro indenrigs og op til 45 euro udenrigs.
  • Storbritannien: Har tilsvarende afgifter. Dog er afgiften netop blevet sænket i Nordirland.
  • Danmark: Afskaffede afgiften i 2006.
  • Malta: Afskaffede afgiften i 2006.
Kilde: Redegørelse for udvalget om dansk luftfart, marts 2012
 

Luftfartsudvalgets medlemmer:

  • Henning Christophersen, bestyrelsesformand i Metroselskabet (Formand)
  • Karen Bladt, Direktør i Hasle Refractories A/S
  • Helge Mortensen, tidl. trafikminister, tidl. minister for kommunikation og turisme
  • Ove Kloch, Administrerende direktør for Hedeselskabet
  • Poul B. Skou, direktør, Lystrup Fjernvarme. Tidl. bestyrelsesmedlem, Aarhus Lufthavn
  • Henrik Friis, Public Relations Manager, Arriva Danmark A/S
  • Jørgen Krab Jørgensen, Tidl. administrerende direktør, Billund Lufthavn
  • Brancheforeningen Dansk Luftfart, Per Henriksen, Chefkonsulent
  • SAS, Lars Andersen, Direktør
  • Danske Lufthavnes Sammenslutning (DANSAM), Erik Jacobsen, Lufthavnschef Karup Lufthavn
  • Danish Airline Pilot Association (DALPA), Mogens Holgaard, Tidl. formand
  • Flyvebranchens Personale Union (FPU), Thilde Waast Mortensen, Formand
  • Cabin Union Denmark (CUD), Jakob Esposito, Formand
  • Forbrugerrådet, Mads Mølgaard Braüner, Jurist
  • Dansk Industri (DI), Michael Svane, Branchedirektør i DI Transport
  • Dansk Erhverv (DE), Martin Aabak, Markedsdirektør
  • Danske Luftfragtsspeditører, Henrik Carstensen, formand for Danske Luftfragtspeditørers forening og Managing Director for Strait Air Transport
  • Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Dan Banja, Generalsekretær
  • Cimber Sterling, Steen Neuchs, Executive Vice President, COO
  • Fagligt Fælles Forbund (3F), Henrik Berlau, Forhandlingssekretær Transportgruppen
  • Dansk Metal, Henrik Keinicke, Politisk konsulent
  • Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA), Eli Wallin, Næstformand
  • Københavns Lufthavne (CPH), Henrik Peter Jørgensen, Kommunikationsdirektør
  • Naviair Morten Dambæk, Administrerende direktør, Tilforordnet medlem









0:000:00