Luftkaptajn skal klinke skårene hos DSB

PORTRÆT: Der er store forventninger til, at den kommende DSB-direktør kan genskabe tilliden hos medarbejderne i DSB. Flemming Jensen er ekstremt kontrolleret og kendt som en benhård forhandler, der alligevel er vellidt blandt medarbejderne. Og så er han en tryghedsnarkoman.

Flemming Jensen overtager direktørposten i DSB 1. januar 2015.<br>
Flemming Jensen overtager direktørposten i DSB 1. januar 2015.
Foto: PR-foto
Hjalte T. H. Kragesteen

De fleste kender nok bedst Flemming Jensen fra en mørk aften i november 2012.

SAS var dengang på fallittens rand, og som koncerndriftsdirektør ledte Flemming Jensen sammen med bestyrelsesformand Rickard Gustafson de hårde forhandlinger med selskabets medarbejdere. Det var derfor også ham, der igen og igen dukkede op på TV-skærmen ude fra Kastrup Lufthavn for at berette, at man endnu ikke var blevet enige med medarbejderne om den massive spareplan, som ledelsen lagde op til.

Særligt kampen med kabinepersonalet var hård, og det endte med, at medarbejderne måtte acceptere en stor nedgang i løn og pension. Så SAS overlevede.

Normalt skaber det ikke ligefrem god stemning mellem ledelse og medarbejdere, når der skal gennemtvinges massive besparelser. Alligevel er det lykkedes Flemming Jensen at høste stor respekt hos medarbejderne, der ærgrer sig over afgangen.

Jeg synes, der er lidt svigermors drøm over ham. Han er meget jordnær og lyttende og uden de store armbevægelser. Der er ikke så meget "her kommer jeg", som der var med Jesper Lok.

"Han er typen, hvor døren altid er åben, og det får han også brug for hos DSB. Selv under forhandlingerne i 2012, var der ikke ondt blod mellem ham og medarbejderne. Og i dag er han ret vellidt," lyder det fra en fagforeningsmand meget tæt på forhandlingerne i 2012, som ønsker at være anonym.

Fra en anden fagforeningsmand lyder der stort set samme ros:

"Han er en mand, som vi har kunnet stole på hele vejen igennem, selvom vi ikke altid har været enige. Han har været en lyttende direktør, som har udvist forståelse for de problemstillinger, som vi er kommet med."

Blotter sig ikke
Flemming Jensen har været mange år i SAS. Han er nemlig uddannet pilot fra Flyvevåbnet, hvor han tjente fra 1978-86. Herefter blev han først pilot for Sterling og senere i SAS fra 1989. Her har han arbejdet sig op og har altså været koncernchef siden 2011. Piloter er kendt for at skulle have en særlig evne til at have is i maven i pressede situationer, og flere peger på, at det netop er en af Flemming Jensens største egenskaber. Igen er udgangspunktet de benhårde forhandlinger i 2012.

"Han var ekstremt svær at læse under de forhandlinger, for han er ikke typen, der blotter sig. Han må ligesom alle andre have været presset af situationen, men han viste ingen tegn på panik. Ikke en eneste gang hævede han stemmen," lyder det fra en repræsentant for SAS-medarbejderne.

Det er desuden blevet bemærket, at Flemming Jensen under forhandlingerne i 2012 lod til at være langt mere medietrænet end tidligere, hvor han var mere tøvende i sin stil over for pressen.

"Det ville nu også undre mig meget, hvis han ikke også var forberedt grundigt på sin omgang med pressen. Han er en mand, der forbereder sig ned i mindste detalje," fortæller en repræsentant fra SAS-medarbejderne.

Skal genskabe arbejdsglæden
At man i 2012 var nødsaget til en voldsom spareøvelse for at undgå konkurs kan lyde som manglende fokus på rettidig omhu, men der er ingen af dem, som Altinget har talt med, der klandrer Flemming Jensen for problemerne i SAS.

Han overtager som bekendt posten som DSB-direktør fra nuværende direktør Jesper Lok, der har haft det øverste ansvar siden 2012. Jesper Lok har undertiden været på voldsom kollisionskurs med medarbejderne i forbindelse med den store sparerunde "Et Sundt DSB", der reducerer medarbejderskaren med godt 1000 personer, og der effektiviserer driften med en milliard kroner. Arbejdsglæden blandt medarbejderne har også været på lavpunktet, og Jernbaneforbundet har beskyldt Lok for en diktatorisk ledelsesstil.

Derfor er der heller ikke meldinger om begravelsesstemning blandt medarbejderne i DSB. En fagforeningsrepræsentant glæder sig i stedet til samarbejdet med den nye direktør, hvor genskabelse af tilliden mellem medarbejdere og ledelse bliver beskrevet som den største udfordring. Og i den forbindelse er der stor forhåbning til Flemming Jensen, der allerede har rakt hånden ud.

"Vi har haft en kort samtale, og jeg synes, han virker meget venlig og ærlig. Og som en, der har forståelse for medarbejdernes synspunkter. Vi er enige om at starte fra scratch," lyder det.

Svigermors drøm
Skiftet fra Jesper Lok til Flemming Jensen bliver af flere beskrevet som et skift i personlighed i direktørstolen. Mens Jesper Lok bliver beskrevet som en type, der fylder meget, og som er meget bevidst om sit eget værd, får Flemming Jensen noget andre karakteristika med på vejen:

"Jeg synes, der er lidt svigermors drøm over ham. Han er meget jordnær og lyttende og uden de store armbevægelser. Der er ikke så meget, "her kommer jeg", som der var med Jesper Lok," siger en kilde, der har haft tætte relationer til begge personer.

At Flemming Jensen kommer fra SAS, bliver desuden af flere udlagt som en fordel. Det handler om, at SAS er underlagt nogle af de samme spilleregler som DSB – qua sin rolle som statsligt selskab. På den måde er han bekendt med, at der er nogle politiske spilleregler, hvor bestyrelsen i virkeligheden består af 179 medlemmer af Folketinget, som en kilde udtrykker det. Og ikke mindst, at der sidder en transportminister:

"Vi har jo set, hvordan Magnus Heunicke (S) blander sig i alt fra klapsæder til, om togrejser skal være gratis, når rejsekortet bryder ned. Det har Jesper Lok nok ikke været forberedt på på samme måde, som Flemming Jensen vil være det," lyder det.

Jesper Lok selv har da også åbenlyst ærgret sig over vilkårene ved at være offentlig virksomhed, blandt andet på grund af ejerforholdene ved Rejsekortet, som han ikke mener, at en privat virksomhed ville være gået med til.

Tryghedsnarkoman
Der er mange plusser i den kommende DSB-chefs karakterbog, men en enkelt kilde ser også et klart minus. Han bliver her beskrevet som lidt af en tryghedsnarkoman, der godt kan lide at have de samme ansigter under sig. Han siger således meget sjældent farvel til sine ledere, der ifølge kilden, ikke gør det godt nok.

"I stedet vælger han at flytte rundt på folk, men det hjælper ikke meget, når de fortsat er dårlige i de nye afdelinger. Så han er på den måde ikke den hårde type, der fyrer folk, der ikke kan få det til at fungere. Der er lidt for meget indavl," siger en repræsentant for SAS-medarbejderne.

Det er uvist, om Flemming Jensen træder til før eller efter, at Folketinget har forhandlet nye kontrakter på plads for DSB. Men uanset hvornår det sker, og hvilke partier der deltager, tyder meget på, at DSB vil komme til at få mere konkurrence fremadrettet. Og her får man en mand, der kender til at agere i et benhårdt marked.

"Især hvis de borgerlige kommer til magten, bliver konkurrencen hårdere. Så vil DSB blive presset, og det tror jeg, at den nye direktør vil være klar til. Han vil ikke være bange for konkurrencen," siger en repræsentant DSB-medarbejderne.

Flemming Jensen bliver den sjette DSB-direktør siden 2011. Han træder til ved årsskiftet.

Dokumentation

Blå Bog: Flemming Jensen
Født 1/2 1959

Student (Kalundborg Gymn.) 1977
Pilot, Flyvevåbnet 1978-86.
Pilot, Sterling Airways 1986-89 og SAS 1989
COO/landechef SAS 2009-11
Adm.direktør, Scandinavian Ground Services Danmark 2009-10. 
Koncerndirektør/COO, SAS fra 2011.
Medlem af DI's forretningsudvalg og hovedbestyrelse, medlem af bestyrelsen for Industriens Arbejdsgivere, Kbh. Formand for bestyrelsen i Blue 1 fra 2013, medlem af bestyrelsen i SAS Cargo fra 2013.

– Fakta fra Kraks Blå Bog


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Flemming Jensen

Fhv. borgmester (V), Lejre kommune
cand.merc.

Jesper T. Lok

Formand, Dagrofa, Unicef Danmark og Vestergaard Company
shipping (A.P. Møller-Mærsk 1987), MBA (Nova Uni. Tokyo 1994)

0:000:00