Debat

Morten Kabell: Kun med bilerne bagerst bekæmper vi trængslen

DEBAT: Regeringen må vise, at den tager trængslen og transportsektorens negative påvirkning af miljø og klima alvorligt. Roadpricing og investeringer i cykler og kollektiv transport er vejen frem, skriver Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København.

Roadpricing og investeringer i cykler og kollektiv trafik er vejen frem, hvis vi vil mindske trængslen, skriver Morten Kabell (EL). 
Roadpricing og investeringer i cykler og kollektiv trafik er vejen frem, hvis vi vil mindske trængslen, skriver Morten Kabell (EL). Foto: Mark Knudsen/Monsun
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester, København

Aldrig er der blevet solgt så mange privatbiler som i 2015.

Det er et tydeligt tegn på, at Danmark er ved at rykke sig fri af den økonomiske krise. Fra nu af vil salget af biler og dermed biltrafikken kun stige, hvis ikke vi gør noget. Det vil gå ud over væksten og dermed beskæftigelsen. Samtidig øger den stigende biltrafik udledningen af CO2 og forværrer problemerne med støj og luftforurening.

Tilbage i 2009 besluttede et bredt flertal i Folketinget, at hovedparten af trafikvæksten skulle ske inden for den kollektive transport. Men fra 2009 til og med 2014 har væksten i biltrafikken været på 83,5 procent, mens stigningen i brugen af den kollektive trafik kun udgør 16,5 procent, skriver Jyllands-Posten på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Den tidligere regering lovede i sit regeringsprogram at gøre noget ved problemerne og lovede blandt andet en trængselsring og skærpede ren luft-zoner i København. Løfterne blev som bekendt erstattet af det, den forhenværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) kaldte for en god løsning. En trængselskommission skulle komme med anbefalinger til løsninger, der kan nedbringe trængslen, luftforureningen og CO2-udledningen fra trafikken.

Kommission: Kun roadpricing hjælper
I 2013 var kommissionen klar med sine anbefalinger. Prognosen lød, at trængslen ville blive fordoblet frem mod 2025, hvis ikke vi gør noget. Til den tid vil hovedstadens trafikanter samlet set bruge 18,4 millioner timer om året på at holde i kø, hvilket svarer til 80.000 spildte timer hver eneste dag.

København har påtaget sig et meget stort ansvar for at løse hovedstadens trængselsproblemer ved at følge op på Trængselskommissionens anbefalinger. Men vi kan ikke løse udfordringerne alene.

Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København

Kommissionen pegede på en række store og små tiltag, der skulle afhjælpe problemerne. Nogle forslag kunne iværksættes hurtigt og ville ikke kræve de store investeringer. Andre tiltag ville kræve væsentligt større investeringer og tage lang tid at gennemføre.

Samlet set pegede kommissionen på investeringer på op imod 42 milliarder kroner, men samtidig blev det understreget, at kun roadpricing er et effektivt redskab til at begrænse trængslen og sikre en overflytning fra bil til cykel og kollektiv transport.

København tager ansvar
Siden kommissionen kom med sine anbefalinger, har København gennemført en række af kommissionens anbefalinger. Vi har sikret færre gener for trafikken fra de mange nødvendige gravearbejder i byen. Vi har indledt et samarbejde med transportsektoren om en mere effektiv transport af varer. Vi er gået sammen med Vejdirektoratet om en fælles trafikledelsescentral, der på sigt skal sikre en mere optimal afvikling af trafikken i hele hovedstadsområdet.

Vi har investeret i pendlercykler og fortsætter de massive investeringer i bedre forhold for byens cyklister. Vi forbedrer venteforholdene ved de mest benyttede busstoppesteder med blandt andet øget rejsetidsinformation. Vi har udskiftet byens slidte trafiksignaler, der ofte skabte problemer for buspassagerer, cyklister og bilister. Herudover har vi taget hul på investeringerne i ITS, så vi kan reducere rejsetiden for buspassagerer og cyklister med 10 procent frem mod 2018. Endelig har vi opnået enighed med den tidligere regering om en ny metrolinje til Ny Ellebjerg og en vejtunnel til Nordhavn.

Bilerne bagerst
København har altså påtaget sig et meget stort ansvar for at løse hovedstadens trængselsproblemer ved at følge op på Trængselskommissionens anbefalinger. Men vi kan ikke løse udfordringerne alene. Regeringen med transportminister Hans Christian Schmidt (V) i spidsen har varslet en større balance mellem investeringer i vejprojekter og kollektiv trafik. Men den første finanslov tyder desværre mere på en skævvridning med annulleringen af statens bidrag til letbaneprojekter i hele landet, mens afgifterne på biler er blevet sat ned.

Regeringen må sammen med det øvrige Folketing vise, at de tager trængslen og transportsektorens negative påvirkning på vores miljø og klima alvorligt ved at prioritere investeringer i cykler og kollektiv transport. Bilerne skal med roadpricing effektivt sættes bagerst de steder, hvor transporten bedre foretages med alternativer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

0:000:00