Debat

NLA: Flere kommissærer får indflydelse på transportpolitik

DEBAT: Efter holdopstillingen for den nye EU-Kommission er på plads, står det klingende klart, at der vil være flere kommissærer end nogensinde, der får indflydelse på den europæiske transportpolitik. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistic Association. 

Det bliver ikke kun den nye transportkommissær Violeta Bulc, der får ansvaret for EU's transportpolitik. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistic Association. 
Det bliver ikke kun den nye transportkommissær Violeta Bulc, der får ansvaret for EU's transportpolitik. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistic Association. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Hyldstrup Larsen
Direktør i Nordic Logistic Association (NLA)

At flere kommissærer får indflydelse på EU's transportpolitik, skyldes flere ting. Nogle af dem er planlagte, andre uventede.

Med kommissionsformand Jean-Claude Junckers nye struktur til Kommissionen med mange næstformænd, giver det sig selv, at f.eks. en næstformand Frans Timmermans for bedre regulering, en næstformand Valdis Dombrovskis for social dialog og en næstformand Maros Sefcovic for energi vil kunne få en indflydelse, man ikke så i Barrosso-Kommissionen. Vi mangler dog stadig at se, hvordan det vil fungere i praksis med næstformændene. Der synes dog at være høje forventninger til f.eks. Timmermans; og hans egne forventninger synes ligeså at være høje at dømme ud fra hans høring.

Bulc i vanskelig startposition
Af de mere uventede ting var, at den ventede tilpasning af Kommissionen for at imødekomme Parlamentet, kom til at få konsekvenser for transportområdet – trods transportudvalgets lettere desperate forsøg på at hindre det. Det placerer den nye transportkommissær Violeta Bulc i en mere vanskelig startposition, end var nødvendigt, og det vil stille særlige politiske krav til en politisk uerfaren kommissær, som hun er. Og hvis der opstår et tomrum af den grund, vil der – som altid i EU – være andre magtcentre, der gerne rykker ind for at fylde tomrummet ud.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Af særlig interesse for transportområdet er derfor følgende kommissærer, udover de nævnte Timmermans, Bulc og Dombrovski: Marianne Thyssen for beskæftigelse, Jyrki Katainen for vækst, Maros Sefcovic for energi,  Miquel Canete for klima og Elżbieta Bieńkowska for det indre marked. En ikke uanselig mængde af kommissærer.

Infrastruktur og finansiering
Læser man Junckers brev til Bulc om, hvad hun skal lave, så handler det om infrastruktur og finansiering. Det er klart, at dette er vigtige prioriteter, og jeg mener, Juncker gør ret i at fokusere på dette område.

Som det er nu, vil det være uklogt at fokusere på én kommissær, som ansvarlig for udviklingen af EU's politik med effekt for vejtransport og logistik-virksomheder. Der er mange kommissærer, der vil bidrage – og forhåbentlig bidrage positivt.

Søren Hyldstrup Larsen
Direktør for Nordic Logistic Association (NLA)

Det er et område, hvor EU reelt kan gøre en forskel og kan mobilisere kapital og skabe resultater, der kan ses af borgerne i EU. Men Bulc er også ansvarlig for et bjerg af lovgivning, der enten ikke fungerer (markedsadgang, køre- og hviletid), savner en form, der giver lovgivningen en reel effekt (uddannelse af chauffører, vægt og dimensioner) eller bare ikke vil lykkes (et effektivt indre jernbanemarked for gods).

Mere samarbejde på tværs af porteføljer
Vi må derfor være forberedt på, at dele af løsningerne på disse udfordringer i højere grad end tidligere vil blive fundet i andre Generaldirektorater.

Med strukturen i Junckers kommission er det givet, at man vil skulle samarbejde bedre. Embedsmændene i Generaldirektoratet for Mobilitet og Transport (MOVE) – eller andre generaldirektorater - vil ikke være glade for dette, men på den anden side har Barosso-kommissionen fejlet ved ikke at tage problemerne om social dumping alvorligt. Der er grund til at tro, at Juncker-kommissionen med sit set-up mere reelt vil forsøge at løse problemerne med social dumping i transportsektoren, også for vejtransport. Med andre ord vil transportpolitikken have mange fædre og mødre i de kommende år.

Nu må vi se, hvorledes Juncker-kommissionen kommer til at fungere i praksis. Som det er nu, vil det dog være uklogt at fokusere på én kommissær, som ansvarlig for udviklingen af EU's politik med effekt for vejtransport og logistik-virksomheder. Der er mange kommissærer, der vil bidrage – og forhåbentlig bidrage positivt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Hyldstrup Larsen

Direktør, Nordic Logistics Association
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

0:000:00