Ny lov om grønne trafik-indkøb vedtaget
Camilla Høj Eggers
En ny miljølov, L11, blev tirsdag enstemmigt vedtaget i Folketinget. Lovændringen medfører, at miljøministeren fremover kan stille krav til, at offentlige myndigheder og visse private virksomheder indtænker miljøbelastning og energieffektivitet, når der købes køretøjer. Vedtagelsen af loven gennemfører de gældende EU-regler om at sikre grønnere køretøjer til vejtransport.Vi kan nu i fællesskab bruge det meget store samlede offentlige indkøb i EU som grøn løftestang. Det vil give bilproducenterne et markant signal og dermed give dem et meget større incitament for at udvikle renere og mere energieffektive køretøjer i fremtiden.
Karen Ellemann
Miljøminister (V)
De nye regler betyder, at der skal stilles krav til energiforbrug, CO2-udledning og udledninger af forurenende stoffer som kvælstofoxider og partikler, når der indkøbes køretøjer. Det vil skabe efterspørgsel efter en mere miljøvenlig vognpark. Kravene gælder ikke blot det offentlige, men også private virksomheder som havne, lufthavne og forsyningsvirksomheder inden for gas, el, varme, vand og post.
"Vi kan nu i fællesskab bruge det meget store samlede offentlige indkøb i EU som grøn løftestang. Det vil give bilproducenterne et markant signal og dermed give dem et meget større incitament for at udvikle renere og mere energieffektive køretøjer i fremtiden," siger miljøminister Karen Ellemann (V) i en pressemeddelelse.
EU-direktivet om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer medfører en ændring i loven i forhold til private ordregivere og operatører. Der var i miljøbeskyttelsesloven allerede baggrund for at indføre de dele af direktivet, der omfatter offentlige myndigheder og offentligt ejede eller kontrollerede virksomheder.