Ny transportminister: 80 procent af trafikken sker på vejene

INTERVIEW: Der er god grund til at satse på vejtrafik, lyder det fra transportminister Hans Christian Schmidt (V). Læs også om den nye ministers tanker om udbud af jernbanen, ændringer af Togfonden og social dumping her.

Hans Christian Schmidt (V) lægger op til en ny kurs på en række områder efter at have overtaget posten som transportminister fra Magnus Heunicke (S).<br>
Hans Christian Schmidt (V) lægger op til en ny kurs på en række områder efter at have overtaget posten som transportminister fra Magnus Heunicke (S).
Foto: Uffe Weng/Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringsgrundlaget har fokus på vejtrafikken, og det er der også god grund til, lyder det fra den nye transportminister Hans Christian Schmidt (V).

"Det ene udelukker ikke det andet, men det er klart, at vi skal til at se på nogle vejprojekter. Der har været investeret meget i den kollektive trafik, og man skal bare huske, at 80 procent af trafikken foregår på vejene. Så vi skal have kigget på nogle vejprojekter," siger Hans Christian Schmidt.

Mandag blev Hans Christian Schmidt indsat som ny transportminister. Og allerede nu har han gjort sig tanker om den nye regerings kurs. I regeringsgrundlaget står der, at man lave et serviceeftersyn af Togfonden, som man om nødvendigt vil ændre i. Det handler ifølge den nye minister om, at grundlaget ikke er til stede:

"Uanset hvem der havde sat sig i den her stol, så var man nødt til at give det et serviceeftersyn, fordi forudsætningerne for Togfonden har ændret sig. Og så må du nødvendigvis også se på udrulningen. Det er helt naturligt," siger Hans Christian Schmidt.

Det er ingen hemmelighed, at vi synes, udbud er godt.

Hans Christian Schmidt (V)
Transportminister

Men det er vel begrænset, hvad I kan lave om, fordi der er et bredt flertal uden om Venstre?

"Jo jo, men nu må jeg tage bestik af, hvad de andre partier mener. Men jeg er bare nødt til at sige, at de indtægter, der er nødvendige, ikke hænger sammen med det, man vil lave. Vi er nødt til at tage en snak om det," siger Hans Christian Schmidt.

Både hvad angår Togfonden og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik, er der den spøjse situation, at der er et bredt flertal uden om Venstre. Hans Christian Schmidt ved dog ikke, hvad der skal ske med de forligskredse endnu:

"Det tager jeg en snak med ordførerne om. Også for at høre, hvordan de ser på det. Vi er en mindretals-regering. Endda en meget lille mindretals-regering," siger Hans Christian Schmidt.

Hælder du til, at Venstre skal tiltræde de forlig?

"Jeg hælder ikke til noget lige nu og her. Men vi må jo finde en måde at få det håndteret på."

Ingen hemmelighed at udbud er godt
Blå blok stod i sidste valgperiode rigtigt hårdt på ønsket om at udbyde mere af jernbanen, og netop det spørgsmål var er en hovedårsag til, at det endte med et rent rødt forlig. Alligevel stod der ingenting om udbud i regeringsgrundlaget. Men det betyder dog ikke, at Venstre er gået væk fra det standpunkt:

"Det er ingen hemmelighed, at vi synes udbud er godt. Men en ting er, hvad man har af tanker og holdninger, noget andet er, at man er nødt til at se på det juridiske. Og det skal jo hænge sammen. Der kan være folk, der har investeret i tillid til den aftale, der ligger," siger Hans Christian Schmidt.

Men hvis det er juridisk muligt, vil du så forhandle forfra?

"Vi får nogle spændende pressemøder sammen med jer (journalister, red.) om kort tid," siger Hans Christian Schmidt.

Og nu vi er ved DSB. Transportminister Magnus Heunicke kom i foråret i politisk modvind, efter at DSB havde vurderet, at der ikke længere skulle være et IC-stop ved Langeskov på Fyn. Hans Christian Schmidt vil hverken love eller afvise at ændre den beslutning. Men han hælder dog i en retning:

"Nu vil jeg sætte mig ned med de folk, der kan fortælle mig, hvad der er muligt, og hvad der ikke er muligt. Men min klare holdning er, at selvfølgelig byggede de en station, der kunne modtage IC-tog, fordi det var meningen, at det skulle ske," siger Hans Christian Schmidt.

Social dumping skal bekæmpes i EU
Da Magnus Heunicke gav stafetten videre mandag, var der en enkelt bøn til Hans Christian Schmidt: At kæmpe videre mod social dumping i lastbilbranchen. Her er, hvad Schmidt mener, der skal ske:

"Hvis man skal kigge på social dumping og cabotagekørsel, så skal man altid huske på, at selvom det er lidt sjovere og nemmere at holde talerne herhjemme, så er det altså i Bruxelles, at man skal overbevise nogen. Og det vil jeg bestræbe mig på," siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

"Jeg går ikke ind for social dumping. Men at tro, at det er noget, vi gør i Danmark. Og så kan de bare lære det. Det er altså forkert. Hvis det ikke foregår i EU, så vil der kun ske det, at vi gør vores egne konkurrencevilkår så ringe, at andre kommer og overtager."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00