Opbakning til Schmidts rejsekorts-ultimatum

IT: Transportministeren vil inden 1. december have en aftale med leverandørerne om, at de leverer en enklere udgave af rejsekortet i 2012. Ellers bliver kontrakten opsagt. På et samråd fik ministeren opbakning til planen.
Anders Jerking
Rejsekort-farcen skal stoppe nu. Så klar var meldingen fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V), som tirsdag var i samråd om sagen.

Ministeren har fået analysefirmaet Gartner til at gennemgå hele det stærkt forsinkede rejsekort-projekt, og på den baggrund opfordrer ministeren til, at man drosler ned på ambitionerne, og i stedet satser på at indføre et mindre avanceret rejsekort til en begyndelse. Den simple version - kaldet 4.1.3 - vil kunne indføres i 2012, mens Gartner konkluderer, at det ikke vil være muligt at indføre den oprindelige model 5 "inden for en overskuelig årrække".

Planen står og falder imidlertid med, om leverandøren East-West inden 1. december accepterer at udrulle den forsimplede version. Afviser East-West, er transportministeren parat til bruge kontraktens mulighed for at hæve aftalen, sagde ministeren på samrådet.

"Yderligere forsinkelser af rejsekortet er ikke en mulighed," fastslog han.

Dokumentation

Uddrag af rapport: 
Hvad er forskellen på V4.1.3 og V5.1

Med version 4.1.3 kan der som udgangspunkt leveres et rejsekort som fungerer. For kunderne vil der være tale om et rejsekort der dækker de fundamentale behov; det kan udstedes, der kan tjekkes ind og ud, ske betaling, kortet kan spærres, og der kan optjenes point mm. Det er dog vigtigt at bemærke, at der vil være visse mangler i forhold til version 5.

Med hensyn til "back office" delen af systemet vil en række procedurer i version 4.1.3 være manuelle ift. den oprindelige kravspecifikation og i lyset af version 5. Fx vil "logningen" af data i version 4.1.3 ikke være ledsaget af effektive søge- og rapporterings-værktøjer, hvilket indebærer at kontrol med snyd vil skulle ske på ad hoc basis. Vigtigst er det dog, at den ubrydelige logning af data er på plads med version 4.1.3. På samme måde skal registreringen - og den administrative håndtering - af dårlige betalere ske med involvering af en række manuelle procedurer i version 4.1.3 men ikke version 5. Hvis et trafikselskab vælger at en kunde kan få godskrevet optjent rabat fra et bortkommet kort til et ny kort skal dette i version 4.1.3 ske manuelt, medens det i version 5 er planlagt til at kunne ske automatisk ved en kloning af kortet.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00