Debat

Pelle Dragsted til Thomas Danielsen: Stop nedslagtningen af de danske busruter

Venstres transportminister har mulighed for at binde land og by sammen. For at slås for frihed og mobilitet for unge og ældre i hele landet. Men han sidder på hænderne og foretager sig intet, skriver Enhedslistens politiske ordfører.

Mobilitet er frihed. Og unge og pensionister mister slet og ret frihed – helt konkret frihed – når busruternes nedlægges, mens ministeren sidder på hænderne, skriver Pelle Dragsted.
Mobilitet er frihed. Og unge og pensionister mister slet og ret frihed – helt konkret frihed – når busruternes nedlægges, mens ministeren sidder på hænderne, skriver Pelle Dragsted.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Pelle Dragsted
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lige nu foregår der en tavs afvikling i Danmark.

Busserne forsvinder fra Danmarkskortet. Busruter, der før bandt familier og lokalsamfund sammen, forsvinder for øjnene af os.

Udviklingen er skrupforkert, og det er røde partiers opgave at vise et klart alternativ til den. 

For mig er kampen for gode, billige busser med mange afgange i hele Danmark en frihedskamp. Og en værdikamp

Pelle Dragsted
Politisk ordfører, Enhedslisten

For afviklingen kommer med en høj pris for helt almindelige mennesker i hele landet. Deres frihed til at bevæge sig rundt i landet og i deres egen hjemstavn indskrænkes og tages fra dem, når den danske regering tillader, at busserne forsvinder. 

For nyligt kom det frem i Jyllands-Posten, at syv procent af busdriften er skåret væk siden 2019. Og trafikselskaberne vurderer, at der er yderligere nedskæringer på vej. 

Rammer pilskævt både socialt og geografisk

Nedskæringerne rammer ikke lige mellem høj og lav, mellem land og by. De rammer tværtimod pilskævt. For det er især de livsvigtige buslinjer, der ligger i områder langt fra de største danske byer, som er inde i dødsspiralen lige nu.

Det klipper ganske enkelt huller i vores Danmarkskort. 

Og det kan mærkes af helt konkrete mennesker uden for de store byer. Også her rammer afviklingen af busserne pilskævt. For især ældre, pensionister, unge og mennesker, som ikke har råd til en bil, eller som har mistet muligheden for at føre en bil, er strandet, når busserne gradvist nedlægges og forsvinder.  

Læs også

Deres liv ændrer sig, når regeringen svigter den kollektive transport.  

Mobilitet er frihed

Det er helt konkret livsglæde og muligheder, som forsvinder.

Muligheden for at besøge familien til kaffe og kage om søndagen. Muligheden for at få pulsen op og opleve fællesskabet i fodboldklubben. Muligheden for, at fælles grine til bingo onsdag aften. Muligheden for at kigge forbi en ven til en fredagsøl. Muligheden for at mødes i byens øvelokale med vennerne i ens band og øve den nye sang. 

For mig er kampen for gode, billige busser med mange afgange i hele Danmark en frihedskamp. Og en værdikamp. Det er de mennesker, som alt for ofte overses af Christiansborg – af den blå SVM-regering og af vores samfund, som bruger busserne mest.  

Og imens der ses ned på busserne på Christiansborg og området altid skæres ned, forringes og syltes, så er det livsafgørende for pensionisten, for hf-eleven, for børnefamilien, at den kollektive transport fungerer.

De skal have et parti, som kæmper for dem. For deres frihed. 

Mobilitet er frihed. Og unge og pensionister mister slet og ret frihed – helt konkret frihed – når busruternes nedlægges. 

Vil vi indføre en Danmarksbillet, hvor man kan køre ubegrænset med tog i hele landet for 399 kroner

Pelle Dragsted
Politisk ordfører, Enhedslisten

Ministeren foretager sig intet

Det allerværste er, at afviklingen af busserne let kunne være undgået. Vi – i Enhedslisten – har sammen med trafikselskaberne og kommunerne advaret om konsekvenserne af at nedlægger og spare busruterne væk igen og igen.  

Senest gik jeg selv Venstre på klingen på spørgsmålet under Folketingets åbningsdebat, hvor jeg konfronterede partiets daværende politiske ordfører Morten Dahlin med de forudsigelige og tragiske konsekvenser af at kigge væk og lade stå til. 

Men de vil ikke gøre noget. Venstres transportminister, Thomas Danielsen, har igen og igen haft muligheden for at skride ind og vise politisk lederskab. For at binde land og by sammen. For at slås for frihed og mobilitet for unge og ældre i hele landet. 

Men han sidder på hænderne og venter på et ekspertudvalg. Han foretager sig intet. Imens er det her og nu kampen står. Busserne og landdistrikterne bløder lige nu for øjnene af os.  

Læs også

Imens fortsætter Enhedslisten arbejdet for bedre og billigere tog og busser i hele landet. Vi skal vise, der er en anden vej.

Derfor vil vi indføre en Danmarksbillet, hvor man kan køre ubegrænset med tog i hele landet for 399 kroner. Og vi vil vende udviklingen og oprette de billige busruter, som er så vigtige for mennesker i hele landet. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pelle Dragsted

Politisk ordfører, MF (EL)
BA i historie (Københavns Uni. 2001), master i retorik og formidling (Aarhus Uni. 2016)

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

0:000:00