Professor om lavere bilafgift: Regeringen slipper overraskende billigt

UDSPIL: Regeringen forventer at kunne sænke registreringsafgiften markant - uden de store konsekvenser for statens indtægter. Regnestykket er overraskende, men ikke nødvendigvis urealistisk, siger økonomiprofessor.

Særligt større og dyrere biler vil både målt i kroner og procent få reduceret prisen mest, hvis regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften vedtages.
Særligt større og dyrere biler vil både målt i kroner og procent få reduceret prisen mest, hvis regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften vedtages.Foto: Ritzau/ZUMA Press
Kim Rosenkilde

Det er ærgerligt, hvis vi kommer til at skulle bruge mange penge på at lette prisen på nogle produkter, som der ikke er ret mange, der efterspørger.

René Christensen (DF)
Finansordfører

Regeringen vil lade den enkelte borger slippe mange tusinde kroner billigere, når vedkommende køber en ny bil. Vel og mærket uden at det for alvor vil kunne mærkes på statens husholdningsbudget.

Det er bundlinjen på det forslag om en reduktion af registreringsafgiften, som regeringen præsenterede tirsdag som en del af sit store skatteudspil.

Udspillet indebærer en solid rundbarbering af registreringsafgiften, der hvert år skæpper omkring 20 milliarder kroner i statskassen.

Dokumentation

Sådan vil regeringen sænke registreringsafgiften

Samlet set udgør bilbeskatningen i Danmark næsten 50 milliarder kroner, hvoraf registreringsafgiften står for godt 20 milliarder kroner.

Registreringsafgiften er værdibaseret og udgør for personbiler 105 pcrocent af bilens afgiftspligtige værdi op til 109.000 kr. (2018-niveau) og 150 procent derover.

Det foreslås at afskaffe den høje registreringsafgiftssats og nedsætte den lave sats til 100 pct., således at der fremover er én registreringsafgiftssats på 100 procent af bilens afgiftspligtige værdi.

En nedsættelse af registreringsafgiften skønnes at indebære et gennemsnitligt prisfald for personbiler på 14.900 kroner.

Kilde: Regeringens udspil 'Jobreform Fase II'


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00