Radikale nærmer sig nej til ny Limfjordsforbindelse: "Grundlaget for den har ændret sig markant"

En svag projektøkonomi, øget CO2-udledning og opdagelsen af truede pattedyr på øen Egholm betyder, at Radikale Venstre inden lovbehandlingen af Den Tredje Limfjordsforbindelse står på vippen til at trække støtten til det historisk dyre anlægsprojekt. Nu kræver partiet beregninger af en alternativ løsning.

"Man har lavet en aftale på et fuldstændigt forkert grundlag," siger transportordfører Stinus Lindgreen (RV) om Den Tredje Limfjordsforbindelse, der blev aftalt af en bred kreds af partier i 2021. 
"Man har lavet en aftale på et fuldstændigt forkert grundlag," siger transportordfører Stinus Lindgreen (RV) om Den Tredje Limfjordsforbindelse, der blev aftalt af en bred kreds af partier i 2021. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Kort før Folketingets ventede vedtagelse af Den Tredje Limfjordsforbindelse går Radikale Venstre nu med alvorlige overvejelser om at trække støtten til projektet.

For snart tre år siden gik partiet ellers fuldbyrdet ind i Folketingets store infrastrukturforlig, hvor forbindelsen udgør en hjørnesten.

Men siden er der ifølge partiets transportordfører Stinus Lindgreen dukket så mange kritiske informationer op om projektet, at han fået sværere og sværere ved at se, hvordan han skal kunne anbefale sin gruppe at lægge mandater til projektet.

0:000:00