Debat

Rederiforening: Ommer med implementering af EU-regler

DEBAT: I rederibranchen har man oplevet, hvor galt det kan gå, når europæiske regler om forenkling skal implementeres i de enkelte lande. Det er en oplagt sag for den nye regering at se på, skriver Peter Olsen, Danmarks Rederiforening.

Peter Olsen er transportpolitisk chef i&nbsp;Danmarks Rederiforening.<br>
Peter Olsen er transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening.
Foto: Pressefoto
Anne Justesen

Chef for medie- og forretningsanalyse
Direktionssekretær

Tilknyttet Altinget siden august 2012.
Cand.mag. i medievidenskab, Aarhus Universitet 2014.
Twitter: @JustesenAnne

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Olsen
Transportpolitisk chef, Danmarks Rederiforening 

I valgkampen var der flere diskussioner om, hvordan beslutninger i EU bliver ført ud i livet. Går Danmark for langt, og er der nok styr på, hvordan de øvrige lande implementerer EU-reglerne. Temaet fylder også hos den nye V-regering, som har nedsat et ministerudvalg til blandt andet at se på, om implementeringen sker ordentligt.

Desværre har vi inden for skibsfarten et helt aktuelt eksempel på, hvor galt det kan gå på europæisk plan, når regler med sigte på forenkling skal implementeres i de enkelte lande. For den nye regering er det oplagt at tage ved lære af denne sag og sikre, at den type sager ikke fremadrettet kører i grøften. 

Single Window er en byrde
1. juni trådte et krav om enstrengede systemer til elektronisk indsendelse af oplysninger fra skib i kraft. Hele formålet var at lette byrden for erhvervet, men nu er vi endt i en situation, hvor introduktionen af det såkaldte ”Single Window” i stedet bliver en yderligere byrde for de skibe, der anløber flere europæiske havne i rap. I praksis underminerer det EU’s transportpolitiske målsætning om, at mere gods skal transporteres ad søvejen. Dermed står vi desværre med et klassisk eksempel på fornuftige intentioner om harmonisering i EU, der bremses af nationale hensyn.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Når et skib anløber en havn, er det helt naturligt, at myndighederne i havnestaten har behov for at få oplysninger om skibet, dets last og de søfarende om bord. For at minimere den administrative byrde har man i International Maritime Organisation (IMO) vedtaget den såkaldte FAL-konvention, der standardiserer mængden af oplysninger og formen.

Forenkling og harmonisering
Det betyder, at man på internationalt plan har udviklet faste formularer, der gerne skulle opfylde havnestatens behov, og som samtidig er ens, uanset hvor i verden skibet anløber. Det gør det meget nemmere for skibet, dets agent og rederikontoret.

Single Window skulle have været et skridt i den rigtige retning, men blev det ikke. Derfor er det en ”ommer”, som fortjener opmærksomhed fra den nye regering i EU-systemet.

Peter Olsen
Transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening.

I EU har man valgt at implementere FAL-konventionen via et direktiv. Da det blev revideret i 2010, lagde Ministerrådet og Europa-Parlamentet særlig vægt på nødvendigheden af yderligere forenkling og harmonisering.

Det førte blandt andet til, at medlemslandene blev pålagt at acceptere oplysninger i elektronisk format frem for papirformat, samt at der skulle skabes et enstrenget system, så skibene fremadrettet kun behøver at sende de samme oplysninger én gang: ”Single Window”. 

Lang række lande er ikke med
Status her til sommer, hvor alt skulle være klar, er, at en lang række lande slet ikke er på plads. Det store problem er imidlertid, at hvert enkelt EU-land udvikler deres eget system. I lande som Tyskland og Spanien kan man ydermere opleve, at systemerne varierer fra havn til havn. 

Hvor en stor del af oplysningerne tidligere kunne indsendes i internationale standardformularer – og oftest elektronisk – skal de altså nu indtastes eller i bedste fald uploades i de respektive nationale – og dermed unikke – webløsninger. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvordan den på papiret fornuftige løsning nu er blevet lidt af et bureaukratisk ridt, uden at det for alvor giver større nytte i den anden ende. 

En ommer!
Single Window skulle have været et skridt i den rigtige retning, men blev det ikke. Derfor er det en ”ommer”, som fortjener opmærksomhed fra den nye regering i EU-systemet. Der skal rettes op på denne de facto-barriere for, at vi kan få endnu mere handel.

Det vil tjene os alle.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00