Regeringens taxiudspil møder hård modstand

TAXI: Både Venstre og Dansk Folkeparti langer hårdt ud efter regeringens udspil til nye regler på taxi-området. Dansk Taxi Råd er også bekymret, mens Transportministeren maner til besindighed.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi har kigget på udenlandske erfaringer og har på ingen måde til hensigt at lave en wild-west liberalisering

Magnus Heunicke (S)
Transportminister

Det bliver ikke uden sværdslag, hvis regeringen skal lande en aftale om nye regler på taxiområdet. Både Dansk Folkeparti og Venstre er nemlig svært utilfredse med det udspil, som regeringen har lanceret i forbindelse med vækstpakken.

"Jeg er mildt sagt ikke begejstret for det, som regeringen har lagt frem. Faktisk er jeg meget skeptisk," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Da regeringen i begyndelsen af maj præsenterede sin vækstpakke, indeholdt den en række initiativer til at liberalisere taxiområdet. Formålet er at skabe mere konkurrence og øget produktivitet i erhvervet, og regeringen foreslår i den forbindelse en række tiltag (se bunden).

Dokumentation

Regeringens udspil i vækstpakken

Øget konkurrence i taxibranchen.
Taxierhvervet beskæftiger, hvad der svarer til 6.000 personer på fuldtid, har en årlig omsætning på 5 mia. kr. og en værditilvækst på 3 mia. kr. Markedet for taxi er reguleret for bl.a. at sikre muligheden for taxikørsel i hele landet. Dette hensyn skal opretholdes. Reguleringen påfører dog i dag erhvervet en række administrative byrder og belønner kun i lav grad innovation og service i branchen. Regeringen vil forbedre vilkårene for produktivitetsforbedringer i taxibranchen. Regeringen vil gennemføre ny lovgivning på taxi-området, der bl.a.:  

  • Indfører en universaltilladelse til taxikørsel i hele landet, som erstatter de nuværende fire forskellige
    tilladelsestyper til kørsel i en enkelt kommune.
  • Afskaffer begrænsningen på antal taxier pr. vognmand og muliggør selskabsform som vognmand.
  • Organiserer taxikørsel omkring kørselskontorer med ny landsdækkende tilladelse fra Trafikstyrelsen og afskaffelse af den kommunale tilladelse. Det vil blive overvejet, om der skal etableres en ordning, hvor kommunerne får adgang til at godkende særordninger i udkantsområder. Af hensyn til kunderne indføres der en landsdækkende klageordning.
  • Afskaffer registreringsafgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler, så alle personbiler til erhvervsmæssig befordring er fritaget for registreringsafgift.
  • Afskaffer reglerne for den såkaldte frikørsel for taxier og limousiner, så der fremover skal betales
    registreringsafgift ved videresalg af taxier og limousiner. Dermed gøres reglerne ens for alle personbiler til erhvervsmæssig befordring.
  • Omlægger de løbende afgifter for biler til offentlig servicetrafik (OST-biler). Omlægningen betyder, at alle kørselstyper er fritaget for vægt- og ejerafgift, og at der betales dobbelt udligningsafgift for dieselbiler.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00