Debat

Regionsrådspolitiker: Infrastruktur skal binde Danmark sammen

DEBAT: Vi skal sikre, at hele landet bindes sammen, når vi planlægger og realiserer vores infrastruktur. Det betyder også, at vi skal væk fra den gamle regerings ensidige fokus på kollektiv trafik, skriver Anne V. Kristensen (V).

Vi skal væk fra den gamle regerings ensidige fokus på kollektiv trafik, skriver Anne V. Kristensen (V).
Vi skal væk fra den gamle regerings ensidige fokus på kollektiv trafik, skriver Anne V. Kristensen (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne V. Kristensen (V)
Næstformand for Regionsrådet i Region Midtjylland og formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling

Der skal være veje til vores erhvervshavne, som med alle de maritime erhverv udgør et kæmpe potentiale for en gammel søfartsnation som Danmark.

Anne V. Kristensen (V)
Næstformand for Regionsrådet i Region Midtjylland og formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling

Danmark uden København og Aarhus, Aalborg og Odense ville ikke være Danmark. Men Danmark uden landdistrikter, oplandsbyer og større byer ville heller ikke være Danmark.

Fakta
En ny, blå regering varsler nye tider på transportområdet. 

Transportdebatten benytter anledningen og spørger et nyt hold af debattører: Hvad kommer en ny, blå regering til at betyde for transportområdet de næste fire år? Hvad er godt, og hvad er skidt i regeringsgrundlaget? Og har Venstre udeladt noget, der burde have været taget med?

Du kan også deltage i debatten. Send dit indlæg til [email protected]

Danmark er det hele – og skal blive ved med at være det hele. For vi er en helhed. Og vi skal investere og indrette os, så hele Danmark har gunstige fremtidsudsigter. Det er en prioritet for den nye regering – og for Danske Regioner.

Sammenhængende infrastruktur
Vi skal have høj kvalitet af kernevelfærd som uddannelse, sundhed og ældrepleje. Men vi skal også have en infrastruktur, der hænger sammen – og sørger for, at alle danskere bliver en del af vores investeringer. 

Statens institutioner skal ligge, hvor vi får mest værdig for pengene. Som VK-regeringens internationale ekspertpanel placerede det kommende nationale Partikel Center, der skal løfte den danske kræftbehandling, i Aarhus, fordi Aarhus Universitetshospital giver flere synergier til hele det danske sundhedsvæsen end en placering på Rigshospitalet. Og som indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V) fra starten lod forstå, at han ville rette sig efter.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Som den nye regering giver hovedstaden mindre af de regionale kulturkroner, fordi hovedstaden selv giver mindre end Aarhus og Odense, som derfor også får lidt mere.

På samme måde skal vi sikre, at hele vores land bindes sammen, når vi planlægger og realiserer vores infrastruktur.

Væk fra ensidigt fokus på kollektiv transport 
Vi skal væk fra den gamle regerings ensidige fokusering på kollektiv trafik. Der skal være veje til Produktions-Danmark, som er forudsætningen for hele landets vækst og velstand. Der skal være veje til vores erhvervshavne, som med alle de maritime erhverv udgør et kæmpe potentiale for en gammel søfartsnation som Danmark. Og selvfølgelig skal der investeres i en havnetunnel i København og en udvidelse af E45.

Selvfølgelig skal der også investeres i kollektiv trafik. Som timeplanen, der skulle binde de store byer sammen. Men igen: Det går aldrig, hvis man gør som den tidligere regering, der kun havde penge til at betale nogle af skinnerne – men manglede at finansiere skinner for 10 milliarder og dertil de tog, der skulle køre på skinnerne, for andre ti milliarder.

For Danske Regioner vil vi insistere på, at investeringerne i kollektiv trafik ikke kun foregår i og mellem de store byer, men skal starte helt ude i oplandsbyerne og landdistrikterne.

Fordi fremtidens Danmark skal være HELE Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00