Debat

Sådan sikrer vi bedre og sundere trafik

DEBAT: Hvordan fastholder vi mobiliteten uden at gå på kompromis med ønsket om et sundt og bæredygtigt transportsystem? Det gør vi ved at styrke den kollektive trafik og cyklismen, indføre roadpricing og endelig ved at fremme nye, renere teknologier, skriver SF's nye trafikordfører, Karina Lorentzen.
Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karina Lorentzen Dehnhardt
Trafikordfører, SF

Særligt i myldretiden skaber biltrafik trængsel og spildtid på vejene. Biltrafik fører også støj og luftforurening med sig, som kan være sundhedsskadelig for mennesker, der eksempelvis bor tæt på motorvejen eller inde i byerne, hvor luftforureningen overstiger grænseværdierne.

Vi ved, at bliver du udsat for alt for meget vejstøj, øger det risikoen for både blodpropper, slagtilfælde og diabetes.

Vi ved også, at størstedelen af de kilometer, danskerne tilbagelægger hvert år fortsat vil blive foretaget i bil, og at rigtig mange mennesker - ikke mindst uden for de store byer - også i fremtiden vil være afhængige af at kunne bruge bilen, hvis hverdagen skal hænge sammen.

Derfor er vi nødt til at forholde os til, hvordan vi kan fastholde en god mobilitet uden at gå på kompromis med vores ønske om et sundere og mere bæredygtigt transportsystem.

Jeg mener, at vi skal sætte ind flere steder på samme tid. Vi skal bl.a. styrke den kollektive trafik og cyklismen, indføre roadpricing, og endelig fremme nye, renere teknologier.

Styrket kollektiv trafik og cyklisme
For det første skal vi styrke den kollektive trafik og cyklismen og dermed få flere bilister over i toget og bussen eller op på jernhesten. Det er bl.a. derfor, vi investerer 28,5 milliarder til at gennemføre et historisk løft af jernbanen, udvider metroen, bygger letbaner og styrker busdriften.

Fakta
Så er Altinget | Transports nye debatpanel i gang.

Her vil relevante aktører debattere transportpolitiske emner.

Du kan også deltage i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Samtidig fremmer vi cyklisme som et reelt alternativ til bilen. Det drejer sig bl.a. om supercykelstier, nye tiltag, som gør det muligt at tage cyklen med i bussen eller toget, bedre cykelparkering og meget mere.

Indfør roadpricing
For det andet mener jeg, at vi på sigt bør indføre roadpricing. Anbefalinger fra både Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen viser, at vi har både samfundsøkonomien og miljøet på vores side, når det gælder roadpricing.

Et roadpricingsystem er mildest talt ikke en hyldevare, og derfor vil det være en økonomisk gambling af dimensioner, hvis vi ubekymret og uden grundig planlægning begynder at indføre betalingsveje. Erfaringerne med blandt andet Rejsekortet og IC4-togene skal tages seriøst. De viser nemlig, at omkostninger og risici ved at udvikle egne tekniske løsninger kan være store.

Med roadpricing vil bilisterne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som trafikken fører med sig. Det er grundlæggende en sund og fornuftig tilgang.

Karina Lorentzen (SF)
Trafikordfører

Men vi må ikke være blinde over for de gode effekter, som roadpricing - hvis indrettet og tilrettelagt ordentligt - kan have på et tidspunkt i fremtiden. Med roadpricing vil bilisterne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som trafikken fører med sig. Det er grundlæggende en sund og fornuftig tilgang. Med roadpricing kan vi på en intelligent måde få bilisterne til at køre med omtanke ved at vælge at køre på de veje og tidspunkter, hvor det skaber mindst mulig trængsel og generer færrest mulige mennesker.

Elbiler og alternative drivmidler
Endelig skal vi fra politisk hold fortsat fremme energieffektive biler, som kan køre længere på literen, og understøtte brugen af nye drivmidler i form af el, gas og brint. Vi ved, at elbiler støjer langt mindre, og at alternative drivmidler generelt er bedre for både klima og miljø.

SF's transportminister, Pia Olsen Dyhr, tog sidste år initiativ til at udarbejde et roadmap for udfasningen af fossile brændstoffer i transportsektoren. Arbejdet afsluttes til foråret. På den baggrund vil der være et kvalificeret grundlag at arbejde videre ud fra.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karina Lorentzen Dehnhardt

MF, gruppeformand (SF)
akademiøkonom (Esbjerg Business College. 1997), lærer (Haderslev Statsseminarium. 2002), MA professionel kommunikation (Roskilde Uni. 2018)

0:000:00