Debat

Stadsingeniør: BRT-busser tager kampen op mod trængsel

DEBAT: Aalborg Kommune har besluttet, at byen skal have en såkaldt BRT-busløsning, der kan matche den skrottede letbane og mindske trængslen. Skal det lykkes, er der brug for statslig opbakning, skriver Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.

En ny busløsning i Aalborg Kommune skal mindske trængslen, skriver Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune og formand for KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed.
En ny busløsning i Aalborg Kommune skal mindske trængslen, skriver Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune og formand for KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Kirkfeldt
Stadsingeniør i Aalborg Kommune og formand for KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed

BRT-busløsningen kan blive et unikt demo-projekt for hele Danmark og bør derfor have national interesse.

Michael Kirkfeldt
Stadsingeniør i Aalborg Kommune og formand for KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed

BRT (Bus Rapid Transit) kan blive et vigtigt supplement til den kollektive trafik, vi kender i dag.

Fakta
Hvad er en BRT-busløsning?
BRT’en er væsentligt længere (24 meter) end normale busser og kræver bl.a. derfor dispensation. BRT’en skal primært køre i en reserveret vejbane og undgår dermed den almindelige trængsel, men kan, hvor pladsen er begrænset, eller der ikke er andre alternativer, køre i blandet trafik.

Erfaringer fra Malmø viser, at passagerantallet stiger op til 40 procent, når der indsættes BRT på en strækning, og samtidig øges passagerantallet i den øvrige kollektive trafik med omstigningsmulighed til og fra BRT`en.

Fleksibilitet, høj komfort, fornuftig pris og en service, der kan matche en letbane, taler for, at der skal etableres projekter i fuld skala i Danmark. Aalborg kommune har besluttet at etablere en BRT-busløsning og håber på statslig opbakning til projektet, der bør have national interesse.

Mindsker trængsel
Indfaldsvejene til Aalborg er i dag fyldte, og den stigende trængsel koster tid og ressourcer for både borgere og erhvervsvirksomheder. Derfor er det helt afgørende, at vi satser på alternativer til bilerne, primært kollektiv trafik og cykler.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Et enigt byråd i Aalborg står derfor bag beslutningen om, at Aalborg skal have en BRT-busløsning -– en robust, fleksibel og attraktiv kollektiv trafikforbindelse, der skal forbinde det vestlige Aalborg, Midtbyen og det østlige Aalborg med det nye Aalborg Universitetshospital og supersygehuset.

Udfordringen for Aalborg kommune er, at det er en stor opgave, så vi har brug for en håndsrækning. Det handler ikke kun om økonomi, men også om forskellige dispensationer, der er forudsætning for, at BRT-busløsningen kan etableres. Ligeledes er der behov for at få gennemført en større forundersøgelse af projektet. Det nationale perspektiv er, at vi kan få nogle vigtige erfaringer med BRT i storskala og dermed udbrede BRT med alle de fordele, det medfører for afvikling af den kollektive trafik.

Eksplosiv vækst
Behovet for at tænke nye løsninger i trafikken i Aalborg – som BRT – understreges af tallene. Nettotilflytningen til Aalborg var i 2014 større end i nogen anden dansk kommune, og prognoserne viser, at vi over de næste 12 år bliver 18.000 flere indbyggere i Aalborg Kommune. I dag har vi alene 40.000 studerende, som hver dag bevæger sig rundt i byen.

Når det nye supersygehus står klar i 2020, øges trafikken dagligt mod det østlige Aalborg med yderligere 1.700 ambulante patienter og 6.500 medarbejdere. De fleste af medarbejderne arbejder i dag på de to bynære hospitaler i Aalborg Midtby og Aalborg Syd og står derfor over for at skulle ændre trafikal adfærd. Disse tal illustrerer tydeligt, at Aalborg har brug for at være på forkant med at sikre kapacitet i den kollektive trafik.

BRT – del af en strategi
Vores plan er, at BRT-busløsningen skal være rygraden i den kollektive trafik i Aalborg. Sideløbende med BRT-busløsningen vil der blive etableret en supercykelsti på strækningen mellem Midtbyen og Aalborg Øst. Dette cykelprojekt prioriterer høj fremkommelighed med brede cykelstier og koster i alt ca. 35 millioner kroner. Staten medfinansierer projektet med i alt ca. 14 millioner kroner, og det er vi meget tilfredse med.

På den mest befærdede strækning forventes det, at cykelstien kommer til at blive brugt af mere end 8.000 cyklister i døgnet og er dermed med til at cementere, at Aalborg Kommune er godt på vej til at blive en af Danmarks førende cykelbyer.

National interesse
Vores mål med BRT-busløsningen er at sætte nye standarder for en kollektiv trafikløsning, der sikrer fremkommelighed i Aalborg til glæde for borgere og virksomheder i byen og det store opland, vi betjener.

Behovet er indlysende, men vi har behov for statslig opbakning. I Danmark er der jo også god tradition for, at staten støtter projekter til fremme af den kollektive trafik, og sådan synes vi også, det bør være i dette tilfælde. BRT-busløsningen kan blive et unikt demo-projekt for hele Danmark og bør derfor have national interesse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Kirkfeldt

Drifts- og Teknikdirektør, Vejdirektoratet, fhv. stadsingeniør, Aalborg Kommune
ingeniør (Ingeniørhøjskolen Aarhus Teknikum 1991)

0:000:00