Strid om miljøkrav til taxaer

TAXA: Et nyt lovforslag vil skærpe miljøkravene til taxaer. Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd kalder forslaget uambitiøst, mens Dansk Taxi Råd finder forslaget afbalanceret.
Foto: colourbox.com
Anders Jerking
Fakta

Fakta:

Energiklasse C betyder, at en bil minimum skal kunne køre 14,3 km på en liter benzin og 16,1 km, hvis de er dieseldrevne.

Energiklasse B betyder, at benzinbiler skal kunne køre 15,4 km på literen, mens dieselbiler skal kunne køre 17,3 km.

De danske taxaer skal være mere miljøvenlige. Derfor har Færdselsstyrelsen sendt et lovforslag i høring, hvor der stilles krav om, at alle nye taxaer som minimum skal være energiklasse C.

Men det forslag er slet ikke ambitiøst nok, mener Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd, der foreslår, at kravene strammes, så taxaerne i stedet skal være i energiklasse B og på længere sigt klasse A.

Skruen skal strammes 
"Ideen bag forslaget er god og naturlig, for selvfølgelig skal der stilles krav til taxaerne, men man burde tage et ordentligt skridt, når man nu gør noget. Det kommer ikke til at betyde noget, hvis man blot stiller krav om energiklasse C. Hvis vi skal rykke noget, så skal vi stramme skruen lidt mere," siger Christian Poll, miljømedarbejder i Danmarks Naturfredningsforening.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00