Debat

Passagerpulsen: Tilpas rejsekortet til de rejsende

DEBAT: Rejsekortet består i sin oprindelige form trods stor utilfredshed blandt kunderne, og nu sløjfes klippekortet snart også. Men trafikselskaberne burde lytte til passagererne og finde bedre og mere logiske løsninger, skriver Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk, der står bag Passagerpulsen.

Lars Pram er direktør i Forbrugerrådet Tænk, og han vil have trafikselskaberne til at forholde sig til rejsekortets virkelighed. De skal lytte til passagererne, skriver han.
Lars Pram er direktør i Forbrugerrådet Tænk, og han vil have trafikselskaberne til at forholde sig til rejsekortets virkelighed. De skal lytte til passagererne, skriver han.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Grundlæggende er rejsekortet en god ide, fordi man som forbruger ikke behøver at holde styr på zoner og takster. Og der er ingen tvivl om, at rejsekortet også er fornuftigt tænkt, hensigterne er gode, og rejsekortet i mange tilfælde gør det lettere for passagererne at rejse med kollektiv transport. 

Men der er en virkelighed ude blandt passagerne, som Rejsekort A/S, dets ejere og de politisk ansvarlige skal sørge for at kigge ind i og forholde sig til.

Hos Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk arbejder vi for at skabe bedre rammer for passagerne i den kollektive transport. 

Fakta

Bland dig i debatten!

Send dit indlæg til [email protected].

Og virkeligheden er, at aktuelt set er der mange passagerer, som ikke oplever, at Rejsekortet bidrager til bedre rammer for deres rejse. Passagerernes skepsis er stor – og med god grund.

Logikken er ikke logisk
Passagerpulsen har lavet en sammenlignende analyse af rejsekortets egne kundetilfredshedsundersøgelser i perioden fra 2012 til 2014. 

Vi opfordrer trafikselskaberne til, at de nøje følger passagernes tilbagemeldinger her i foråret og først på den baggrund tager den endelige beslutning om en udfasning af klippekortet.

Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Når man sammenligner udviklingen hen over årene, er der et fald i tilfredsheden på flere parametre: Der er færre, der har og vil anbefale rejsekortet til andre, og der er færre, som er tilfredse med mulighederne for at få overblik over priser på rejser med rejsekortet.

Hver anden, der har prøvet at tjekke flere personer ind på rejsekortet, synes, at det er svært eller meget svært, og kun hver tiende bruger af rejsekortet synes, at det er overskueligt og let at få overblik over de forskellige billettyper og rabatmuligheder i den kollektive transport.

Passagerernes klager viser, at det fortsat er besværligt og uvant, at man skal tjekke ind igen og igen ved skift af transportmiddel. 

Det er ikke logisk set med passagernes øjne. 

Ét tjek ind og ét tjek ud.
Vi opfordrer derfor trafikselskaberne til endegyldigt at få løst problemet ved at ændre rejsekortet, så man kun skal tjekke ind og ud én gang.

Vi savner i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk klare udmeldinger på Rejsekortets succeskriterier og målsætninger i forhold tilfredshedsmålingerne. Og vi savner, at Rejsekort A/S melder klart ud til passagerne, hvordan man vil arbejde med de forskellige problemstillinger, som passagerne oplever.

Lyt til passagererne
Samtidig med at passagerne i stigende grad er skeptiske ved Rejsekortet, har selskaberne bag klippekortet i hovedstaden valgt at lukke klippekortet. Salget er stoppet 8. februar 2015, og fra juli kan det ikke længere anvendes.

Lige knapt hver anden i Region Hovedstaden synes ifølge en Megafon undersøgelse (POL 7/2), at det er et ”dårligt” eller ”meget dårligt” tiltag. 

I hele landet er det 36%, der synes, at det er et ”dårligt” eller ”meget dårligt” tiltag, at rejsekortet afløser klippekortet/pendlerkortet.

Vi synes i Forbrugerrådet Tænk, at det er ærgerligt, at klippekortet bliver udfaset, så længe passagernes skepsis er så stor. Og vi opfordrer trafikselskaberne til, at de nøje følger passagernes tilbagemeldinger her i foråret og først på den baggrund tager den endelige beslutning om en udfasning af klippekortet.

Hos Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk vil vi i hvert fald løbende undersøge passagernes holdninger til billettyperne, herunder Rejsekortet. 

Og vi deler gerne vores viden med selskaber, politikere og passagerer.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Pram

Adm. direktør, Dansk Sygeplejeråd
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00